Text mining in the analysis of experiences of higher-education students in the migration to the online study model forced by Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i27.1284

Abstract

This paper analyzes the experiences of higher education students in the migration from face-to-face education to online education in the context of COVID-19. To carry out the analysis, we collected experiences of students of the Computer Engineering program of the Universidad del Istmo, Tehuantepec Campus, Oaxaca (Mexico), in the months of March-July 2021. The analysis was conducted using text mining tools, starting with an exploration of the data through word clouds, bi-grams to penta-grams, co-occurrence networks, and control items. The results of the analysis indicated that the teacher maintained a central role, that the pedagogical content that the students experienced was based on unstructured environments with a tendency to trial and error, that it is necessary to know the cognitive and affective profile of students in order to define an adequate pedagogical content in the study plans and programs, and even to take into account technologies such as artificial intelligence to improve the educational experiences of teachers and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ernesto Cortés, Universidad del Istmo

Maestro en Ciencias de la Computación. Líneas de interés: NTIC en educación, Sistemas Borrosos, Clasificación de Patrones, Deep Learning, Algoritmos Bio-inspirados y visión artificial. Profesor- Investigador, Universidad del Istmo, Oaxaca. México.

Luis Alan Acuña Gamboa, Centro de Estudios Avanzados e Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades

Doctor en Estudios Regionales. Especialista en Formación de Formadores. Líneas de investigación: políticas públicas educativas, formación docente y de investigadores, calidad de la educación, educación y medios de comunicación, globalización y pobreza, metodología de la investigación; y estudios educativos regionales. Profesor investigador, Universidad Autónoma de Chiapas. Director general del CECISOH. Chiapas. México.

Eduardo Martínez Mendoza, Universidad del Istmo

Doctor en Ciencias de la Administración. Profesor, Universidad del Istmo, Chiapas. México.

Silvia Reyes Jiménez, Universidad del Istmo

Maestra en Administración y Gestión de Negocios. Línea de investigación: Gestión del conocimiento. Profesora-Investigadora, Universidad del Istmo, Oaxaca. México.

Published

2023-06-29