Undergraduate students' reading and writing practices and habits in context. A comparative study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i28.1374

Abstract

How can we develop literacy in university students in diverse contexts? This article aims to demonstrate how reading and writing habits and practices are as diverse as the contexts they stem from. The theoretical bases rely on the contributions of the New Literacy Studies, suggesting that these practices are rooted in the society and the culture in which they are used. Therefore, the generalized reading and writing policies promoted by the national education system do not always achieve the intended impact. In this regard, a survey was conducted in two Higher Education institutions with diverse characteristics to know the reading and writing practices and habits of undergraduate students; the University of Guadalajara and the Intercultural University of the State of Tabasco. The gathered data was linked to various aspects, ranging from access to reading and writing based on individual, family, and institutional factors, to the socio-cultural elements influencing their reading and writing practices. The results point to the need to carry out institutional assessments to guide institutions in the design of initiatives to encourage the development of reading and writing practices among their students in order to contribute to their academic and personal development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dafne Rodríguez González, Universidad de Guadalajara

Maestra en Tecnologías para el Aprendizaje. Doctorante en Educación. Universidad de Guadalajara. México.

Juana Silva Guerrero, Universidad de Guadalajara

Doctora en Educación. Profesora-investigadora, Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas, Universidad de Guadalajara. México.

 

References

Arias, R.; A. Aparicio (2020). Conciencia metacognitiva en ingresantes universitarios de ingeniería, arquitectura y ciencias aeronáuticas. Propósitos y Representaciones, 8(1), 1-17. https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/272

Barton, D.; M. Hamilton (2004). La literacidad entendida como práctica social. En Zavala, V.; M. Niño-Murcia, P. Ames (eds.). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Perú: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en Perú, 109-139. https://lecturayescrituraunrn.files.wordpress.com/2015/02/barton-y-hamilton-la-literacidad-entendida-como-prc3a1ctica-social.pdf

Barton, D. (2007). Literacy. An Introduction to the Ecology of Written Language. UK: Blackwell Publishing.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Cassany, D.; M. Luna; G. Sanz (2003). Enseñar la lengua. Barcelona: Grao.

Diario Oficial de la Federación [DOF] (2008). Ley de fomento de la lectura y el libro. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LFLL_190118.pdf

Diario Oficial de la Federación [DOF] (2019). DECRETO por el que se reforman, adicionan y derogan diversas disposiciones de los artículos 3o., 31 y 73 de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, en materia educativa. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5560457&fecha=15/05/2019&print=true

Diario Oficial de la Federación [DOF] (2020). Programa Sectorial de Educación, 2020-2024. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5596202&fecha=06/07/2020#gsc.tab=0

Dirección General de Desarrollo Curricular [DGDC] (2022). Marco Curricular y Plan de Estudios 2022 de la Educación Básica Mexicana [Documento de Trabajo]. México: Secretaría de Educación Pública. https://revistadgepe.gob.mx/wp-content/uploads/2022/01/1_Marco-Curricular_ene2022.pdf

Gee, J. (2008). Social Linguistics and Literacies. Ideology in Discourses. Londres/Nueva York: Routledge.

Gobierno de México (2023). Estrategia Nacional de Lectura. https://www.gob.mx/leertransforma

Gutiérrez, L.; M. Luna; B. González (2021). Lectura y escritura como prácticas onlife: un estudio etnográfico digital entre universitarios. Ciencia y Educación, 5(3), 39-59. https://revistas.intec.edu.do/index.php/ciened/article/view/2154/2669

Heath, S. (1983). Ways with Words: Language, Life and Work in Communities and Classrooms. Cambridge University Press.

Heath, B.; B. Street (2008). On Ethnography: Approaches to Language and Literacy Research. Columbia: Teachers College Press.

Hernández Zamora, G. (2016). Literacidad académica. México: UAM-Cuajimalpa.

Jiménez, D.; R. Flórez-Romero (2013). ¿La lectura y la literatura como derechos? El caso de la discapacidad intelectual. Revista de la Facultad de Medicina, 61(2), 1-20. http://www.scielo.org.co/pdf/rfmun/v61n2/v61n2a09.pdf

Lankshear, C.; M. Knobel (2006). New literacies: Everyday Practices and Classroom Learning. UK: Open University Press.

Márquez, M.; J. Valenzuela (2018). Leer más allá de las líneas. Análisis de los procesos de lectura digital desde la perspectiva de la literacidad. Sinéctica, (50), 1-17. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/776/1000

Neiman.G.; G. Quaranta (2006). Los estudios de caso en la investigación sociológica. En Vasilachis, I. (coord.). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa, 213-237.

Mora, R. (1 de julio de 2022). Literacidad como epistemología, argumento y metodología: hacia una nueva mirada de y desde el sur [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=w8bPi2Ji23k

Mora, R. (2012). Literacidad y el aprendizaje de lenguas: nuevas formas de entender los mundos y las palabras de nuestros estudiantes. Magisterio, Educación y Pedagogía, (58), 52-56. https://www.researchgate.net/publication/273886896_Literacidad_y_el_aprendizaje_de_lenguas_nuevas_formas_de_entender_los_mundos_y_las_palabras_de_nuestros_estudiantes/citations

Ong, W. (1989). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. México: Fondo de Cultura Económica. https://antroporecursos.files.wordpress.com/2009/03/ong-w-j-1982-oralidad-y-escritura.pdf

Rosas, P. (2020). A New Understanding of Literacy in Latin America. Research in the Teaching of English, 54(4), 443-445. https://library.ncte.org/journals/rte/issues/v54-4

Saintout, F. (2007). Cultura y ciudadanía: la lectura como derecho. Anales de la Educación Común, 3(6), 55-61. https://cendie.abc.gob.ar/revistas/index.php/revistaanales/article/view/251

Secretaría de Cultura [SC] (2017). Programa de Fomento para el Libro y la Lectura 2016-2018. México: Dirección General de Publicaciones. https://observatorio.librosmexico.mx/files/programa_de_fomento_para_el_libro.pdf

Silva, J.; D. Rodríguez (2021). Las prácticas y hábitos de lectoescritura en alumnos universitarios: construcción de un instrumento de recolección de datos. Diálogos sobre Educación, 12(23), 1-24. https://www.redalyc.org/journal/5534/553471898014/html/

Thibaut, P. (2020). El nexo entre literacidad y cultura digital: una mirada docente. REDIE Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, 1-13. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412020000100106

Universidad de Guadalajara [UDG] (2023). Transparencia.udg.mx. https://transparencia.udg.mx/datos-abiertos/datos_abiertos_control_escolar

Universidad de Guadalajara [UDG] (2023b). udg.mx. https://www.udg.mx/es/nuestra/presentacion

Universidad Intercultural del Estado de Tabasco [UIET] (2021). 1er. Informe de gestión 2021. México: Universidad Intercultural del Estado de Tabasco. https://uiet.edu.mx/docs/dptEstadisticaE/InformesGestion/InformeGestion2021.pdf

Universidad Intercultural del Estado de Tabasco [UIET] (marzo de 2023). uiet.edu.mx. https://uiet.edu.mx/antecedentes.php

Vygotsky, L. (1979). Mind in Society. The Development of Higher Psychological Processes. Estados Unidos: Library of Congress Catalogin.

Published

2023-10-31