Racist and ideological discourse in the mass media: an analysis of an editorial opinion article, and an educational proposal

Authors

  • Fernando López Menéndez Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo
  • Carlos González Di Pierro Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.vi14.214

Keywords:

discourse, context, ideology, education, racism, culture,

Abstract

This article is a critical review on the importance of establishing an adequate teaching discourse theory and its relationship with concepts like racism, culture and ideology. Through critical discourse analysis of a newspaper editorial, the processes underlying speech and its context are pointed out. We chose as an example an editorial opinion article published in a Spanish newspaper. Finally, we point out that in Latin America it is relevant to analyze texts produced in the media with similar contents, and we reflect on the importance of setting up an educational proposal for discourse analysis based on Context and Pragmatics Studies and the current discussions about them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando López Menéndez, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Magister Candidate in Philosophy of Culture.

Carlos González Di Pierro, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

PhD in Didactics of Language and their Cultures.

References

Badiou, A. (2015). “La bandera roja y la tricolor (sobre los crímenes de Charlie Hebdo)”, en: eldiario.es, 4 de febrero.

Bajtín, B. B. (2009). “El problema de los géneros discursivos”, Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI, pp. 248-293.

Bourdieu, P. (2008). ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios lingüísticos. Madrid: Akal.

Cassany, D. y J. M. Castellà (2010). “Aproximación a la literacidad crítica”. En: Perspectiva. Vol. 28, núm. 2, pp. 353-374.

Castro Rey, I. (2015). “Je suis Gaza”. En: Fronterad. Revista digital, 17 de enero.

Condor, S. y Ch. Antaki (2000). “Cognición social y discurso”. En: Van Dijk, Teun (comp.). El discurso como estructura y proceso. Barcelona: Gedisa, pp. 453-489.

Duranti, A. (2000). Antropología lingüística. Madrid: Cambridge University Press.

El País (2015). “Con Charlie Hebdo”. En: El País, 14 de enero. Disponible en: http://elpais.com/ elpais/2015/01/13/opinion/1421178306_163973.html

Fairclough, N. y R. Wodak (2000). “Análisis crítico del discurso”. En: Van Dijk, Teun (comp.). El discurso como interacción social. Barcelona: Gedisa, pp. 367-404.

Goddard, C. y A. Wierzbicka (2000). “Discurso y cultura”, en Van Dijk, Teun (comp.), El discurso como interacción social. Barcelona: Gedisa, pp. 331-365.

Gutiérrez, J. A. (2015). “Je ne suis pas Charlie (Yo no soy Charlie)”. En: Tercera Información, 8 de enero. Disponible en: http://www.tercerainformacion.es/spip.php?article79645

Hymes, D. (1962). “The ethnography of speaking”. En: Gladwin, T. y W. C. Sturtevant (comps.). Anthropology and Human Behavior. Washington: Anthropological Society of Washington, pp. 13-53. 16 Fernando López Menéndez y Carlos González Di Pierro año 8 | número 14 | enero-junio 2017 | ISSN 2007-2171

—— (1974). “Ways of speaking”. En: Bauman, R. y J. Sherzer (comps.). Explorations in the Ethnography of Speaking. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 433-451.

Martin, G. (2015). “Arrestan en Francia a un adolescente por parodiar a Charlie Hebdo”. En: Mundiario, 20 de enero. Disponible en: http://www.mundiario.com

Van Dijk, T. A. et al. (2000). “Discurso, filiación étnica, cultura y discurso”. En: Van Dijk, Teun (comp.), El discurso como interacción social. Barcelona: Gedisa, pp. 213-262.

—— (2000). Ideología. Una aproximación multidisciplinaria. Barcelona: Gedisa.

—— (2003). Racismo y discurso de las élites. Barcelona: Gedisa.

—— (2012). Discurso y contexto. Barcelona: Gedisa.

Villoro, L. (2007). El concepto de ideología. México: Fondo de Cultura Económica.

Zizek, S. (2008). En defensa de la intolerancia. Madrid: Sequitur.

Published

2017-06-12