Identity and trajectory of students deprived of their freedom: the case of a school in Chile
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i29.1415Abstract
The following study examines the academic formative process within a high school in a detention context in northern Chile, focusing on how education contributes to the reconstruction of the identity of incarcerated students. The goal is to understand the identity and educational trajectory of both graduates and currently enrolled students, recognizing the role of education in their rehabilitation and reintegration into society. Using a qualitative methodology, semi-structured interviews were conducted with 11 participants, and the data was analyzed through content analysis. The main findings of this study highlight the importance of creating educational spaces that integrate pedagogical, recreational, and interdisciplinary activities, demonstrating a positive impact on the students' development both academically and personally. This educational approach not only improves their academic skills but also fosters a sense of identity and autonomy, crucial elements for their social reintegration process..
Downloads
References
Acuña, V.; R. Catelli; F. Scarfó (2021). La complejidad de la educación de adultos en las cárceles de Chile, Brasil y Argentina. Plurais Revista Multidisciplinar, 6(1), 68-90.
Arias, C.; B. Sabatini; M. Scolni; T. Tauler (2020). Composición y tamaño de la red de apoyo social en distintas etapas vitales. Avances en Psicología Latinoamericana, 38(3), 1-15. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.7901
Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 2(1), 53-82. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol2-Issue1-fulltext-3
Cunha, O.; A. Castro; S. Caridade; A. Dias; T. Almeida; A. Cruz; M. Peixoto (2023). The Impact of Imprisonment on Individuals’ Mental Health and Society Reintegration: Study Protocol. BMC Psychology, 11(1), 215. https://doi.org/10.1186/s40359-023-01252-w
Currie, E. (2000). Sociologic Perspectives on Juvenile Violence. Child y Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 9(4), 749-763. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11005004/
Del Pozo, F.; F. Añaños-Bedriñana (2013). La educación social penitenciaria: Estudio socioeducativo y propuestas de acción. Revista Complutense de Educación, 24(1), 47-68. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2013.v24.n1.41191
Díaz, F. (2016). Educación en contexto de encierro: Significados de las personas que asisten a los centros educativos. Chile: PUC.
División Educación General, DEG (2009). Educación en contexto de encierro, lineamientos de trabajo 2019 a 2022. Chile: Ministerio de Educación.
Enjuanes, J.; T. Morata (2019). Modelos penitenciarios educativos como base del éxito en la reinserción social de las personas privadas de libertad. Boletín Criminológico, artículo 6/2019. (nº 187). http://www.boletincriminologico.uma.es/boletines/187.pdf
Escudero, J.; L. Delfín; L. Gutiérrez (2012). El estudio de caso como estrategia de investigación en las ciencias sociales. Revista de Investigación Académica, (49). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30325267002
Fernandes, J. (2018). Políticas de educação nas prisões da América do Sul: Questões, perspectivas y desafíos. Brasil: Paco Editorial.
Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Traducido por Tomás del Amo y Carmen Blancor. España: Ediciones Morata.
Flores, J. (2012). Jail Pedagogy: Liberatory Education Inside a California Juvenile Detention Facility. Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), 17(4), 286-300. http://dx.doi.org/10.1080/10824669.2012.717034
Frejtman, V.; Herrera, P. (2010). Pensar la educación en contextos de encierro. Aproximaciones a un campo de tensión. Argentina: Ministerio de Educación de la Nación.
Gaete, M.; V. Acuña; M. Ramírez (2020). Liderazgo social, motor de las prácticas directivas en educación en contextos de encierro. Psicoperspectivas, 19(1), 1-12. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol19-issue1-fulltext-1767
Gendarmería de Chile (2023). Compendio Estadístico Penitenciario 2023. https://www.gendarmeria.gob.cl/estadisticas_compendios.html
Goffman, E. (1979). Relaciones en público. Microestudios de orden público. Madrid: Alianza.
Goffman, E. (2001). Internados. Argentina: Amorrortu.
Gurdián-Fernández, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa. Costa Rica: Investigación y Desarrollo Educativo Regional (IDER).
Grundy, S. (1987). Producto o praxis del curriculum. España: Ediciones Morata, S. L.
Herrera, P. (2008). Educación y construcción de identidad en jóvenes privados de libertad. XV Jornadas de Investigación y Cuarto Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. Argentina: Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires.
Instituto Nacional de los Derechos Humanos (2016). Situación de los Derechos Humanos en Chile. Informe anual. Chile: INDH.
Maldonado, R.; D. Olmos (2013). Estrategias de enseñanza y aprendizaje en contexto de encierro. I Jornadas Norpatagónicas de Experiencias Educativas en Ciencias Sociales para la Escuela Secundaria. II Jornadas Provinciales de Geografía, Ciencias Sociales y Educación (Neuquén). Argentina: Instituto de Formación Docente Continua - Luis Beltrán, Río Negro.
Ministerio de Justicia, Ministerio de Educación (1978). Decreto Supremo de Educación N ° 298 de 1978. Chile: Ministerio de Justicia, Ministerio de Educación.
Observatorio de Trayectorias Educativas (2021). Trayectorias educativas. https://trayectoriaseducativas.cl/
Pereyra, G. (2019) Identidad y prisionización. Los efectos del control social sobre los sujetos privados de libertad. IV Encuentro latinoamericano de profesionales, docentes y estudiantes de trabajo social. Tandil-Argentina.
Quecedo, R.; C. Castaño (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, (14), 5-39. http://hdl.handle.net/10810/48130
Rangel, H. (2009). Mapa regional latinoamericano sobre educación en prisiones. Notas para el análisis de la situación y la problemática regional. Centre International D’Etudes Pédagogiques (CIEP).
Rangel, H. (2019). Cooperation and Education in Prison: A Policy against the Tide in the Latin American Penitentiary Crisis. International Review of Education, (65), 785-809. https://doi.org/10.1007/s11159-018-9747-5
Scarfó, F. (2011). Estándares e indicadores sobre las condiciones de realización del derecho a la educación en las cárceles. Tesis de Maestría. Argentina: Universidad Nacional de la Plata, 45-63. sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/18121
Scarfó, F.; V. Aued (2013). El derecho a la educación en las cárceles: abordaje situacional. Aportes para la reflexión sobre la educación como derecho humano en contextos de la cárcel. Revista Eletrônica de Educação. 7(1). http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/viewfile/656/236
Scharff, P.; T. Ugelvik (eds.) (2017). The Development of Education in Norwegian Prisons. Scandinavian Penal History, Culture and Prison Practice. Series: Palgrave Studies in Prisons and Penology. UK: Palgrave Macmillan, 225-247. https://doi.org/10.1057/978-1-137-58529-5_10
Stickle, B.; S. Schuster (2023) Are Schools in Prison Worth It? The Effects and Economic Returns of Prison Education. American Journal of Criminal Justice. The Journal of the Southern Criminal Justice Association. https://doi.org/10.1007/s12103-023-09747-3
Tønseth, C.; R. Bergsland (2019). Prison Education in Norway – The importance for work and life after release. Cogent Education, 6(1), 1628408. https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1628408
Tonon, G. (2009). La entrevista semi-estructurada como técnica de investigación. En Tonon, G. (comp.). Reflexiones latinoamericanas sobre investigación cualitativa, 45-73. https://colombofrances.edu.co/wp-content/uploads/2013/07/libro_reflexiones_latinoamericanas_sobre_investigacin_cu.pdf
Valverde, J. (1997). Consecuencias del internamiento penitenciario. En la cárcel y sus consecuencias. España: Popular, 98-136.
Zinny, G.; D. Gorgal (2014, december 14). Innovative Education Can Help Fight Crime in Latin America. Brookings. https://www.brookings.edu/articles/innovative-education-can-help-fight-crime-in-latin-america/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.