The representation of indigenous peoples in the new Free Textbooks
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i30.1457Abstract
In the transition to the plans and programs of the New Mexican School (Nueva Escuela Mexicana, NEM, in Spanish), Mexico’s Free Textbooks are the material that actors in the Mexican educational system will rely on to accompany the development of young Mexican children. One of the themes emphasized in the proposal is a critical interculturality and the community as the center of the learning process through recognizing differences to create didactics that make diverse people and groups visible (DGDC, 2022). Therefore, this essay presents reflections on the representation of indigenous people in the textbooks based on the recognition of the relevance of making multiculturalism visible, delving into what intercultural education implies, how its approach is proposed in the legal framework of the NEM, and how it is reflected in the books from a linguistic and decolonial perspective. Our aim is to provide a point of view that may guide new analyses, proposals and changes in the textbooks in order toimprovement these materials that are already in Mexican schools.Downloads
References
Aliata, S. (2018). Trayectorias socioeducativas y procesos identitarios de maestros/as toba/qom del Chaco. Tesis doctoral. Argentina: Universidad de Buenos Aires. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/82937?show=full
Bensasson, L. (2013). Educación intercultural en México ¿por qué y para quién? En Baronnet, B.; M. Tapia (eds.). Educación e interculturalidad. Política y políticas. México: UNAM/CRIM, 49-68. https://www.libros.unam.mx/digital/v7/51.pdf
Comboni, S. (2009). Lumaltik Nopteswanej: Educándonos para nuestra nueva vida. La construcción de un proyecto educativo intercultural bilingüe autonómico en la Selva Lacandona del Estado de Chiapas. Casa del Tiempo, 2(24), 26-32. https://www.uam.mx/difusion/casadeltiempo/24_iv_oct_2009/casa_del_tiempo_eIV_num24_26_32.pdf
Corona, S. (2008). Políticas educativas y libros de la SEP para indígenas. Sinéctica, 1-12. https://www.redalyc.org/pdf/998/99819167003.pdf
Del Carpio, K.; P. Del Carpio (2015). La escuela y el proceso educativo como instrumentos de integración y de preservación lingüística y cultural. Revista Internacional de Alfabetización y Aprendizaje de Idiomas, 2(1), 11-20.
Diario Oficial de la Federación [DOF] (2022). ACUERDO número 14/08/22 por el que se establece el Plan de Estudio para la educación preescolar, primaria y secundaria. México: DOF. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5661845&fecha=19/08/2022#gsc.tab=0
Diario Oficial de la Federación [DOF] (2023a) Ley general de derechos lingüísticos de los pueblos indígenas. México: DOF. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/ref/lgdlpi.htm
Diario Oficial de la Federación [DOF] (2023b). ACUERDO número 10/09/23 por el que se establecen las normas generales para la evaluación del aprendizaje, acreditación, promoción, regularización y certificación de las alumnas y los alumnos de educación preescolar, primaria y secundaria. México: DOF. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5703099&fecha=27/09/2023#gsc.tab=0
Dietz, G. (2012). Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación. Una aproximación antropológica. México: Fondo de Cultura Económica. https://www.uv.mx/personal/cujimenez/files/2019/08/Dietz-2016-libro-Multiculturalismo-reimpresión.pdf
Dirección General de Desarrollo Curricular [DGDC] (2022). Marco curricular y Plan de Estudios 2022 de la Educación Básica Mexicana. Dirección General de Desarrollo Curricular. México: DGDC. https://revistadgepe.gob.mx/wp-content/uploads/2022/01/1_Marco-Curricular_ene2022.pdf
Dirección General de Materiales Educativos [DGME] (23 de marzo de 2021). De los programas y planes vigentes al diseño de materiales didácticos pasando por la Nueva Escuela [Video de YouTube]. https://www.youtube.com/watch?v=yzH78dEZUbQ&t=5s
Giménez, G. (2005). Teoría y análisis de la cultura, vol. 1. México: CONACULTA. https://vinculacion.cultura.gob.mx/capacitacion-cultural/intersecciones/vol-5-6/
Gobierno de México (2023a). Dirección General de Culturas Populares, Indígenas y Urbanas | Secretaría de Cultura | Gobierno | gob.mx. México: Dirección General de Culturas Populares, Indígenas y Urbanas. https://www.gob.mx/cultura/acciones-y-programas/direccion-general-de-culturas-populares-indigenas-y-urbanas
Gobierno de México (2023b). Pueblos indígenas en México: Sistema de Información Cultural-Secretaría de Cultura. https://sic.cultura.gob.mx/index.php?table=grupo_etnico
Hecht, A. (2015). Educación intercultural bilingüe en Argentina: un panorama actual. Ciencia e Interculturalidad, 16(1), 20-30. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/54120
Instituto Nacional de Estadística, G. e I. [INEGI] (8 de agosto de 2022). Estadísticas a propósito del día internacional de los pueblos indígenas. Comunicado de Prensa. México: INEGI. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2022/EAP_PueblosInd22.pdf
Instituto Nacional de Lenguas Indígenas [INALI] (2023). Catálogo de las lenguas indígenas nacionales. https://www.inali.gob.mx/clin-inali/
Instituto Nacional de los Pueblos Indígenas [INPI] (2020). Declaración de Los Pinos [Chapoltepek] Construyendo un Decenio de Acciones para las Lenguas Indígenas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374030_spa.locale=es
Jiménez Martínez, M. I. (2015). Estudio de caso con las representaciones sociales indígenas en la Policía Bancaria e Industrial del DF. Propuesta de formación para combatir la discriminación. [Tesis de licenciatura] Universidad Pedagógica Nacional.
Mancinelli, G. (2017). Pueblos indígenas y educación media y superior en procesos de (re)configuraciones socio-territoriales. Un análisis desde las experiencias en dos comunidades wichí de Departamento de San Martín, Salta. Revista GeoPantanal, 12(22), 185-201. https://periodicos.ufms.br/index.php/revgeo/article/view/2289
Pérez, P.; N. Chablé; U. Contreras (2012). Konstitusióñ politikaj tyi li Estarus Unirus Mejikanus. México: Universidad Intercultural del Estado de Tabasco-INALI. https://www.senado.gob.mx/comisiones/puntos_constitucionales/docs/CPM_CHOL_TABASCO.pdf
Rockwell, E. (2018). La construcción de la diversidad y la civilidad en los Estados Unidos y América Latina. En Arata, N.; C. Escalante; A. Padawer (eds.). Vivir entre escuelas: relatos y presencias. Antología esencial. Argentina: CLACSO, 189-212. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20180223024326/Antologia_Elsie_Rockwell.pdf
Rodríguez, D.; J. Zepeda; S. Cobián (2023). La incorporación de los rasgos del perfil de egreso en los libros de texto gratuitos. En Rosas, P.; B. González (eds.). Análisis de los nuevos libros de textos gratuitos, vol. 1. Preceptos normativos y temas específicos. México: Universidad de Guadalajara, 114-131. https://letrasparavolar.org/libros/archivos/teprali/01.pdf
Rogoff, B. (1993). Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto social. Argentina: Paidós.
Schmelkes, S. (2013). Educación para un México intercultural. Sinéctica, 40, 1-12. http://www.redalyc.org/pdf/998/99827467007.pdf
Schutz, A.; T. Luckmann (1977). Las estructuras del mundo de la vida. España: Amorrortu.
Secretaría de Educación Pública [SEP] (7 de abril 2021). Boletín 197 Reconoce SEP a docentes que participaron en la elaboración de nuevos Libros de Texto Gratuito. México: SEP. https://www.gob.mx/sep/articulos/boletin-sep-no-66-participan-distintos-grupos-de-profesionistas-en-el-rediseno-de-libros-de-texto-gratuitos?idiom=es
Secretaría de Educación Pública [SEP] (31 de enero 2022). Boletín SEP no. 26 Inicia análisis del plan y programas de estudio para el diseño de los Libros de Texto Gratuitos de Educación Básica. México: SEP. https://www.gob.mx/sep/articulos/boletin-sep-no-26-inicia-analisis-del-plan-y-programas-de-estudio-para-el-diseno-de-los-libros-de-texto-gratuitos-de-educacion-basica?idiom=es
Secretaría de Educación Pública [SEP] (2023a). Dirección General de Educación Indígena, Intercultural y Bilingüe - Subsecretaría de Educación Básica. México: Educacionbasica.Sep.Gob.Mx. https://educacionbasica.sep.gob.mx/direccion-general-de-educacion-indigena-intercultural-y-bilingue/
Secretaría de Educación Pública [SEP] (2023b). Proyectos comunitarios. Primer grado. México: SEP. https://www.conaliteg.sep.gob.mx/2023/P1PCA.htm#page/1
Secretaría de Educación Pública [SEP] (2023c). Un libro sin recetas para la maestra y el maestro. México: SEP. https://www.conaliteg.sep.gob.mx/2023/P1LPM.htm
Secretaría de Educación Pública [SEP] (2023d). Proyectos comunitarios. Segundo grado. México: SEP. https://www.conaliteg.sep.gob.mx/2023/P2PCA.htm
Secretaría de Educación Pública [SEP] (2023e). Nuestros saberes: libros para alumnos, maestros y familia. Primer grado. México: SEP. https://www.conaliteg.sep.gob.mx/2023/P1SDA.htm
Secretaría de Educación Pública [SEP] (2023f). Nuestros saberes: libros para alumnos, maestros y familia. Segundo grado. México: SEP. https://www.conaliteg.sep.gob.mx/2023/P2SDA.htm
Secretaría de Educación Pública [SEP] (2023g). Múltiples Lenguajes. Primer grado. México: SEP. https://www.conaliteg.sep.gob.mx/2023/P1MLA.htm
Secretaría de Educación Pública [SEP] (2023h). Múltiples Lenguajes. Segundo grado. México: SEP. https://www.conaliteg.sep.gob.mx/2023/P1MLA.htm
Smollet, E. (1975). Differential Enculturation and Social Class in Canadian Schools. En Williams, T. (ed.). Socialization and communication in primary groups. La Haya: Mounton.
Smollet, E (1985). Settlement Systems in Bulgaria: Socialist Planning for the Integration of Rural and Urban Life. En Southall, A.; P. Nas; G. Ansari (eds.). City and Society: Studies in Urban Ethnicity. Life-Style and Class. Países Bajos: University of Leiden, 257-279. https://ourspace.uregina.ca/server/api/core/bitstreams/99e3357a-394a-488e-8270-ea36c7a9faaa/content
Walsh, C. (2011). Etnoeducación e interculturalidad en perspectiva decolonial. Cuarto Seminario Internacional: “Etnoeducacion e Interculturalidad. Perspectivas Afrodescendientes”, 1-14. https://yessicr.files.wordpress.com/2013/03/walsh-etnoed-e-interculturalidaddecolonial.pdf
Zavala, V. (2019). Justicia sociolingüística para los tiempos de hoy. Íkala, 24(2), 1-18. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02axx
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad de Guadalajara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.