The start of the New Mexican School: early experiences of teachers of General Secondary School no. 40 in Guadalajara
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i30.1460Abstract
The study analyzes the early experiences of secondary school teachers in the implementation of the curricular proposal of the New Mexican School (NEM). The difficulties that teachers face in implementing the project-based teaching model are documented, within a context that begins with the lack of support material due to the opposition of the authorities of the state of Jalisco to the use of the corresponding textbooks. Methodologically, the study is qualitative and relied on in-depth interviews with teachers of a general secondary school in the municipality of Guadalajara, Jalisco. The results show that the main experiences of teachers revolve around: a hasty and shallow preparation regarding the new pedagogical approaches of the NEM, lack of time for in-depth analysis of said approaches, political aspects that hindered the timely implementation of textbooks, and a lack of understanding of key concepts and work methodologies, among others.Downloads
References
Arriaga, M. (2022). Marco curricular y Plan de estudio 2022 de Educación Básica Mexicana. México: Dirección General de Desarrollo Curricular/SEP.
Díaz-Barriga, Á. (2022). Prólogo. En Díaz-Barriga, Á. (coord.). Didáctica y educación. Acercamientos polémicos. México: IISUE/UNAM, 9-14.
Reese, L.; K. Kroesen; R. Gallimore (1998). Cualitativos y cuantitativos, no cualitativos vs. cuantitativos. En Mejía, R.; S. Sandoval (coords.). Tras las vetas de la investigación educativa. México: ITESO, 39-75.
Rockwell, E. (1983). Escuela y clases subalternas. Cuadernos Políticos, (37), 70-80.
Rockwell, E. (2018). La dinámica cultural de la escuela. En Arata, N.; J. Escalante; A. Padawer (comps.). Vivir entre escuelas. Relatos y presencias. Antología esencial. Argentina: CLACSO, 305-330. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20180223024326/Antologia_Elsie_Rockwell.pdf
Rockwell, E.; J. Páez (2018). La gestión pedagógica: entre reformas educativas y la necesaria autonomía de los maestros. En Camacho, S. (coord.). La lechuza extraviada. Desencuentros: reformas educativas y magisterio. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes, 107-136.
Saldaña, J. (2013). The Coding Manual for Qualitative Researchers. UK: Sage.
SEP (2022). Plan de Estudios para la Educación Preescolar, Primaria y Secundaria 2022. México: SEP. https://www.sep.gob.mx/marcocurricular/
Solís, Sh.; M. Tinajero (2022). La reforma inclusiva en México. Análisis de sus textos de Política. Perfiles Educativos, 44(176), 120-136. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.176.60534
Torres, R. (2000). Reformas educativas, docentes y organizaciones docentes en América Latina y el Caribe. En Cárdenas, A.; A. Rodríguez; R. Torres (eds.). El maestro protagonista del cambio educativo. Colombia: Magisterio Editorial, 1-86.
Vela, F. (2013). Un acto metodológico básico de la investigación social: la entrevista cualitativa. En Tarrés, M. (coord.). Observar, escuchar y comprender. Sobre la tradición cualitativa en la investigación social. México: Porrúa, El Colegio de México, FLACSO, 63-92. https://biblioteca.colson.edu.mx/e-docs/RED/Observar_escuchar_y_comprender_63-131.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad de Guadalajara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.