ICT in teaching reading comprehension in secondary school students. Impact of a pedagogical intervention

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i33.1483

Abstract

The aim of this study was to analyze the impact of ICT -mediated teaching strategies on the development of reading comprehension in third grade secondary school students. A quasi-experimental design was used with an experimental group that received instruction in strategies related to ICT for reading development for one month, and a control group that was not subject to the conditions of the experiment. 70 students studying Spanish participated in the study. The results showed that both groups did not improve their reading comprehension on the immediate test. In the

later test, the group of subjects who participated in the experimental conditions increased their reading performance. The control group showed the opposite, possibly due to the lack of motivation due to not having participated in the intervention from the beginning. This study provides empirical evidence of the effectiveness of ICT-mediated strategies in the mother tongue with secondary school students, its implications, and discusses recommendations for future research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Magally Guadalupe Sánchez Domínguez, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Doctora en Educación. Líneas de investigación: Comprensión lectora, Factores asociados a la comprensión lectora y Tecnologías de la Información y la Comunicación en educación. Jefa del Área de Posgrado, División Académica de Ciencias Agropecuarias. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. México.

Jesús Izquierdo (†), Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Doctor en Educación en Segundas Lenguas. SIN II. Líneas de investigación: Procesos de enseñanza y aprendizaje de lenguas en contextos escolares. Profesor Titular, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. México.

Jacinta Hernández Pérez, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Doctora en Ciencias de la Educación. Líneas de investigación: Políticas educativas, Educación comparada, Problemas educativos emergentes. Profesora, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. México.

References

Akande, S.; R. Oyedapo (2018). Developing the Reading Habits of Secondary School Students in Nigeria: The Way Forward. International Journal of Library Science, 7(1), 15-20. http://article.sapub.org/10.5923.j.library.20180701.03.html

Alomari, A. (2019). Using Mind Mapping Technique to Improve Reading Comprehension Ability of Fourth Grade Arabic Language Students in Jordan. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 24(1), 53-58. https://www.iosrjournals.org/iosr-jhss/papers/Vol.%2024%20Issue1/Version-1/H2401015358.pdf

Astohuayhua, G. (2019). TICs y comprensión lectora en los estudiantes del primero de secundaria del colegio N° 169, San Juan de Lurigancho, 2018. Tesis de Maestría. Perú: Universidad César Vallejo.

Backhoff, E. (2018). Evaluación estandarizada de logro educativo: contribuciones y retos. Revista Digital Universitaria, 19(6), 1-14. https://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/v19_n6_a3_Evaluación-estandarizada-de-logro-educativo-contribuciones-y-retos.pdf

Batlle, J.; M. González (2019). Interacción social y enseñanza de español como lengua extranjera: foco en las heterorreparaciones no correctivas como fenómeno interaccional. Lengua y Habla, 23, 414-419. https://www.redalyc.org/journal/5119/511966657022/html/

Beltrán-Martín, I. (2019). Using Padlet for Collaborative Learning. 5th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’19). España: Universitat Politecnica de València. https://headconf.org/wp-content/uploads/pdfs/9188.pdf

Binti, F.; R. Abd; N. Binti. (2017). Padlet: A Digital Collaborative Tool for Academic Writing. Journal of Education and Social Sciences, 8(1), 179-184. https://www.jesoc.com/wp-content/uploads/2017/12/KC8_84.pdf

Boyle, J.; S. Fisher (2007). Educational testing. A Competence Based Aproach. USA: BPS Blackwell.

Buelvas, L.; C. Zabala; R. Aguilar; N. Roys (2017). Las TIC: estrategia para el fortalecimiento de la comprensión e interpretación textual. Encuentros, 15(2), 175-188. http://ojs.uac.edu.co/index.php/encuentros/article/view/895

Campbell, D.; J. Stanley (1995). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Argentina: Amorrortu editores.

Cantillo, M.; A. de Castro; V. Carbonó; D. Guerra; H. Robles; D. Díaz; R. Rodríguez (2014). Comprensión lectora y TIC en la universidad. Apertura, 6(1), 46-59. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura//index.php/apertura/article/view/465/356

Cassany, D. (2000). De lo analógico a lo digital. El futuro de la enseñanza de la composición. Revista Latinoamericana de Lectura, 21, 1-10. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a21n4/21_04_Cassany.pdf

Cassany, D.; M. Luna; G. Sanz (2003). Enseñar lengua. España: GRAÓ.

Cohen, L.; L. Manion; K. Morrison (2000). Research Methods in Education (5 ed.). USA: Routledge–Falmer.

Cohen, L.; L. Manion; K. Morrison (2007). Research Methods in Education (6 ed.). USA: Routledge.

Coll, C. (2008). Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidad y potencialidades. En Carneiro, R.; J. Toscano; T. Díaz (coords.). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. España: OEI-Santillana, 113-127. https://www.oei.es/uploads/files/microsites/28/140/lastic2.pdf

Coll, C.; T. Mauri; J. Onrubia (2008). Análisis de los usos reales de las TIC en contextos educativos formales: una aproximación sociocultural. REDIE Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10(1), 1-18. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/177

Damayanti, I. (2018). Using Jeopardy Game to Improve Students’ Reading Comprehension. http://repository.uinbanten.ac.id/1769/

De Castro, A.; D. Díaz; H. Robles; R. Rodríguez; M. Cantillo; V. Carbonó; S. Álvarez; D. Guerra (2015). El efecto del uso de las TIC en la comprensión lectora de español como lengua materna (L1). Revista de Investigación Educativa de la Escuela de Graduados en Educación, 5(10), 43-50. https://www.studocu.com/es-ar/document/universidad-siglo-21/tecnologia-e-innovacion-en-la-educacion/el-efecto-del-uso-de-las-tic-en-la-comprension-lectora-de-espanol-como-lengua-materna/30087075

Deli?, H.; S. Be?irovi? (2016). Socratic Method as an Approach to Teaching. European Researcher, 111(10), 511-517. http://www.erjournal.ru/journals_n/1478004367.pdf

Delors, J. (1998). La educación encierra un tesoro. Informe de la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI, presidida por Jacques Delors. España: UNESCO-Santillana. http://innovacioneducativa.uaem.mx:8080/innovacioneducativa/web/Documentos/educacion_tesoro.pdf

Doll, I.; C. Parra (2021). Impacto del desarrollo de habilidades de pensamiento crítico en la comprensión lectora de estudiantes de enseñanza básica. Nueva Revista del Pacífico, (75), 158-180. http://www.nuevarevistadelpacifico.cl/index.php/NRP/article/view/231

Dreyer, C.; C. Nel (2003). Teaching Reading Strategies and Reading Comprehension within a Technology-enhaced Learning Environment. System, 31(3), 349-365. https://doi.org/10.1016/S0346-251X(03)00047-2

Ekorini, P. (2020). Analysis on Students’ Difficulties of Finding Main Idea of a Passage. Journal Dharma Pendidikan, 15(2), 72-82. https://journal.stkipnganjuk.ac.id/index.php/jdp/article/view/95

Fernández, M.; N. Alcaraz; N. Sola (2017). Evaluación y Pruebas Estandarizadas: Una reflexión sobre el sentido, utilidad y efectos de estas Pruebas en el campo educativo. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 10(1), 51-67. https://doi.org/10.15366/riee2017.10.1.003

Fernández-Fernández, M.; M. Fonseca- Mora (2022). Graphic Organizers: Mind Maps as a Tool to Enhance Reading Comprehension Skills. Linguodidáctica, 1, 1-14. https://doi.org/10.33776/linguodidactica.v1.7314

Foncubierta, J.; C. Rodríguez (2015). Didáctica de la Gamificación en la clase de español. España: Editorial Edinumen.

Gamboa, C. (2020). Metacognitive Strategies for Improving Students' Reading Skills. Península, 15(2), 99-115. https://www.revistas.unam.mx/index.php/peninsula/article/view/76602

Glass, G.; K. Hopkins (1996). Statistical Methods in Education and Psychology. USA: Pearson.

Guerra, J.; C. Guevara (2017). Variables académicas, comprensión lectora, estrategias y motivación en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 78-90. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/1125

Gutiérrez-Delgado, J.; C. Gutiérrez-Ríos; J. Gutiérrez-Ríos (2018). Estrategias metodológicas de enseñanza y aprendizaje con un enfoque lúdico. Revista de Educación y Desarrollo, 45, 37-46. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/45/45_Delgado.pdf

Herrera, J.; R. López; Y. Rodríguez; E. Petit (2017). Incidencia de los factores en la comprensión lectora de los estudiantes de décimo grado en la Institución Educativa Distrital Madres Católicas. Escenarios, 15(1), 85-108. http://ojs.uac.edu.co/index.php/escenarios/article/view/1123

Hidayati, D. (2022). The Effect of Paraphrasing Strategy on the Students’ Ability in Comprehending Narrative Text at the Eighth Grade of SMP Negeri 1 Mandrehe. The Explora, 8(1), 23-40. https://ejournal.uhn.ac.id/index.php/explora/article/view/532

Hudson, A.; J. Owens; K. Moore; K. Lambright; K. Wijekumar (2021). “What’s the Main Idea?”: Using Text Structure to Build Comprehension. The Reading Teacher, 0(0). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED624282.pdf

INEE (2017). México en PISA 2015. México: INEE. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1D316.pdf

INEE (2018a). PLANEA. Resultados nacionales 2017: 3º. de secundaria. Lenguaje y Comunicación, matemáticas. http://planea.sep.gob.mx/content/general/docs/2017/RESULTADOS_NACION

INEE (2018b). Manual técnico del Plan Nacional para la Evaluación de los Aprendizajes PLANEA 2015. Sexto de primaria y tercero de secundaria. México: INEE. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2018/12/P1E207.pdf

López, C. (2010). Desarrollo de la comprensión lectora en contextos virtuales. II Congreso Internacional de Comunicación 3.0. Salamanca. https://www.studocu.com/co/document/universidad-del-quindio/lenguas/desarrollo-de-la-comprension-lectora-en-contextos-virtuales/16841669

Magliano, J.; K. Millis; I. Levinstein; C. Boonthum (2011). Assessing Comprehension During Reading with the Reading Strategy Assessment Tool (RSAT). Metacognition and Learning, 6(2), 131-154. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3725311/pdf/nihms287494.pdf

Mahmood, D.; Gh, Reza (2014). Reading Comprehension in a Sociocultural Context: Effect on Learners of Two Proficiency Levels. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 98, 404-410. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.03.433

Mahmud, M. (2019) Students’ Perceptions of Using Padlet as a Learning Tool for English Writing. Journal of Creative Practices in Language Learning and Teaching (CPLT), 7(2), 29-39. https://cplt.uitm.edu.my/v1/images/v7n2/Article3.pdf

Manoli, P. (2013). Developing Reading Strategies in Elementary EFL Classrooms. Tesis doctoral. Grecia: University of Thessaly. https://core.ac.uk/download/pdf/132822839.pdf

Manoli, P.; M. Papadopoulou; P. Metallidou (2016). Investigating the Immediate and Delayed Effects of Multiple-reading Strategy Instruction in Primary EFL Classrooms. System 56, 54-65. https://doi.org/10.1016/j.system.2015.11.003

Manterola, C.; T. Otzen (2015). Estudios Experimentales 2ª Parte. Estudios Cuasiexperimentales. International Journal of Morphology, 33(1), 382-387. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022015000100060

Moreno, T. (2016). Las pruebas estandarizadas en la escuela contemporánea, ¿llave o cerrojo para la mejora de la educación? Temas de Educación, 22(1), 83-96. https://revistas.userena.cl/index.php/teduacion/article/view/738

Mukhtar, M.; Y. HalimahSadiya (2019). Implications of the Sociocultural Theory on Students’ Reading Comprehension. Bulletin of Advanced English Studies (BAES), 3(2), 84-91. https://doi.org/10.31559/baes2019.3.2.3

Mungarro, G.; F. Parra (2018). Comprensión lectora y tecnología digital: mancuerna para la lectura crítica. Revista Electrónica de Investigación e Innovación Educativa, 4(1), 59-64. https://zenodo.org/records/3241683

OCDE (2009). PISA 2009 Assessment Framework Key Competencies in Reading, Mathematics and Science. Paris: OECD.

OCDE (2013). PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy. OCDE Publishing.

OCDE (2016). PISA 2015 results (Volume I): Excellence and equity in education. París: OECD Publishing.

OCDE (2017). Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el Desarrollo: Lectura, matemáticas y ciencias, Versión preliminar. París: OECD Publishing.

Pourhosein, A.; N. Banou (2016). A Study of Factors Affecting EFL Learners’ Reading Comprehension Skill and the Strategies for Improvement. International Journal of English Linguistics, 6(5), 180-187. http://dx.doi.org/10.5539/ijel.v6n5p180

Rebolledo, V.; F. Gutiérrez; C. Soto; M. Rodríguez; D. Palma (2020). Tecnologías para la comprensión lectora: estado actual y nuevos desarrollos. Revista Digital Universitaria, 21(6). http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2020.21.6.7

Rivera, J. (2015). A Quasi-Experimental Study on the Impact of Explicit Instruction of Science Text Structures on Eighth-Grade English Learners' and Non-English Learners' Content Learning and Reading Comprehension in Three Inclusive Science Classrooms. Tesis doctoral. USA: University of Central Florida.

Robiansyah, M.; P. Rochmahwati (2020). Socio-affective strategies employed by Students in speaking class. ElTALL (English Language Teaching, Applied Linguistics and Literature), 1(1), 9-17. https://jurnal.iainponorogo.ac.id/index.php/eltall/article/view/2097

Rodríguez-Esteban, A.; D. González-Rodríguez; H. González-Mayorga (2021). Idiomas y TIC: competencias docentes para el siglo XXI. Un análisis comparativo con otras profesiones. Revista de Educación, 39, 379-405. https://recyt.fecyt.es/index.php/Redu/article/view/89858/65645

Rusmanayanti, A.; L. Hanafi (2018). Teaching Reading Comprehension by Using Computer-Based Reading: An Experimental Study in Indonesian English Language Teaching”. Arab world English. Journal (AWEJ) Special Issue on CALL, 4, 202-213. https://awej.org/images/CALLJULY2018/16.pdf

Salem, A. (2017). Scaffolding Reading Comprehension Skills. English Language Teaching, 10(1), 97-111. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1124247.pdf

Sánchez-Domínguez, M.; J. Izquierdo (2021). Factores asociados al rendimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Diálogos sobre Educación. Temas actuales en investigación educativa, 23(12). 1-23. http://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/695

SEP (2011). Programas de estudio 2011: Guía del maestro. Educación Básica Secundaria. Español. México: SEP.

SEP (2017a). PLANEA en educación básica: Resultados anteriores. México: SEP.

SEP (2017b). Aprendizajes clave para la educación integral: Lengua materna. Español. Educación secundaria Plan y programas de estudio, orientaciones didácticas y sugerencias de evaluación. México: SEP.

Silveira, E. (2013). La lectura como práctica sociocultural y herramienta para lograr la equidad social a partir de la enseñanza. Discusión acerca la enseñanza de la lectura. Cuadernos de Investigación Educativa, 4(19), 105-113. https://www.redalyc.org/pdf/4436/443643892007.pdf

Steiner, D.; J. Magee (2019). The Problem with “Finding the Main Idea”. Australia: Johns Hopkins Institute for Education Policy & Learning First.

Suárez, S.; M. Suárez (2021). La lectura cuando fallan los procesos implicados. Déficits en el alumnado Universitario. Sinéctica. Revista electrónica de Educación, 56, 1-15. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0056-013

Toro, C.; M. Monroy (2017). Las TIC: estrategia para mejorar la competencia lectora-interpretativa en el área de lenguaje. Revista Universidad Católica Luis Amigó, 1, 126-148. https://doi.org/10.21501/25907565.2653

UNESCO (2025). Inteligencia artificial en la educación. https://www.unesco.org/en/digital-education/artificial-intelligence

Volman, M.; Y. van Rijk; D. de Haan; B. van Oers (2017). Maximising Meaning: Creating a Learning Environment for Reading Comprehension of Informative Texts from a Vygotskian Perspective. Learning Environ Res, 20, 77–98. https://link.springer.com/article/10.1007/s10984-016-9218-5

Vygotsky, L. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge: Harvard University Press.

Vygotsky. L. (1995). Obras escogidas II. Problemas del desarrollo de la psique. Madrid: Editorial Aprendizaje visor. Ministerio de Educación y Ciencia.

Wibisono, D. (2019). The Effects of Kahoot! In Teaching Reading to Tenth Grade Students. Magister Scientiae, 45, 86-105. http://journal.wima.ac.id/index.php/Magister_Scientiae/article/view/2045

Published

2025-06-30