Latin American right and left in the labyrinth of the university question. Political-intellectual contrasts between Darcy Ribero and Rudolph Atcon (1960-1970)

Authors

  • Nicolás Alberto Dip Universidad Nacional Autónoma de México https://orcid.org/0000-0001-6565-7319
  • Alcides Daniel Sánchez de la Cruz Universidad Nacional Mayor de San Marcos

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i33.1678

Abstract

The aim of this paper is to trace how a transnational discourse on the university crisis was woven in Latin America in the 1960s and 1970s, with two political and intellectual figures playing a key role: the Brazilian Darcy Ribeiro on the left, and the Greek-born American Rudolph Atcon on the right. These two figures wove a Latin American debate on the university that circulated thanks tothe publication of various books and magazines. In turn, the paths and setbacks they both suffered in their professional careers reveal the changing political pulses in the various countries they traveled through and where they interacted with various political, social, and cultural actors during the 1960s and 1970s.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nicolás Alberto Dip, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en Historia. SNI 1. Profesor-investigador, Centro de Investigación y Docencia Económicas (CIDE). México.

Alcides Daniel Sánchez de la Cruz, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Historiador y Maestro en Gestión Pública, especializado en procesos educativos relacionados a la política y el Estado en el siglo XX. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Perú.

References

Acevedo, Á. (2008). Reforma y reformismo universitario en la universidad en América Latina y el Caribe. De la propuesta de reforma de Andrés Bello al instrumentalismo reformista de los años sesenta y setenta del siglo XX. Historia y Espacio, (30), 1-16.

Acevedo, Á. (2015). Educación, reformas y proyectos universitarios en Colombia: apuestas y frustraciones. Estudios Sociales, (53), 102-111.

Aguirre, B. (1967). Cuerpo de paz, la otra cara del espionaje. Cuadernos Universitarios, (1), 27.

Atcon, R. [1961] (2005). La universidad latinoamericana. Clave para un enfoque conjunto de desarrollo coordinado social, económico y educativo en América Latina. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Dabené, O. (1999). América Latina en el siglo XX. España: Editorial Síntesis.

Dip, N. (2018). Libros y alpargatas. La peronización de los estudiantes, docentes e intelectuales de la UBA (1966-1974). Argentina: Prohisotria Ediciones.

Dip, N. (2020). Cuatro caminos de interpretación.: Política, izquierda y cuestión universitaria en la historia reciente latinoamericana. Contemporánea, 12(1), 123-138. https://ojs.fhce.edu.uy/index.php/cont/article/view/762

Dip, N. (2024). Izquierdas latinoamericanas frente a la crisis universitaria de los sesenta y setenta. Historia Mexicana, 74(2), 851-912. https://doi.org/10.24201/hm.v74i2.4834

El Cerco a la Universidad (1967). El Cerco a la Universidad. Cuadernos Universitarios, (1). 2.

Garretón, M.; J. Martínez (1985). Biblioteca del movimiento estudiantil. Chile, Ediciones Sur.

Jung, M. (2019). Derechas y universidad en los sesenta. Lecturas inspiradoras y modelos universitarios: tres estudios de caso en Uruguay y Argentina. Cuadernos de Marte, (17), 151-181.

Keller, R. (2025). The Fate of the Americas. The Cuban Crisis and the Hemispheric Cold Ward. USA: University of North Carolina Press.

Luciani, L. (2019). Movimientos estudiantiles latinoamericanos en los años sesenta. Historia y Memoria, (18), 77-111.

Markarian, V. (2018). Tres partes y tres fuentes. Un ensayo de ubicación del plan Maggiolo en el contexto intelectual del Uruguay de los sesenta. En Martínez, M.; M. Jung; P. Paroli (eds.). 50 años del plan Maggiolo: historia, testimonios y perspectivas actuales. Uruguay: Ediciones Universitarias.

Monsálvez, D. (2022). La reforma de 1968 en la Universidad de la Concepción. Las controversias entre reformistas, revolucionarios, masones y cristianos. Chile: Universidad de la Concepción.

Murillo, O.; D. Soto (2022). Reformas universitarias en Centroamérica: la influencia de Rudolph Atcon. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, (39),127-146.

Ribeiro, D. (1967). La universidad necesaria. Argentina: Galerna.

Ribeiro, D. (1968). La universidad latinoamericana. Uruguay: Universidad de la República.

Ribeiro, D. (1970). Política de desarrollo autónomo de la universidad latinoamericana. En Herrera, A. (ed.). América Latina. Ciencia y Tecnología en el desarrollo de la sociedad. Chile: Editorial Universitaria.

Ribeiro, D. (1971). La universidad latinoamericana. Chile: Editorial Universitaria.

Ribeiro, D. (1973). La universidad nueva. Un proyecto. Argentina: Ciencia Nueva.

Ribeiro, D. (1974). La universidad peruana. Perú: Ediciones del CENTRO.

Rojas, R. (2022). Los años de Velasco (1968-1975). Perú: Instituto de Estudios Peruanos.

Sarlo, B. (2001). La batalla de las ideas. Argentina: Ariel.

Selser, G. (1968, 6 de diciembre). ¿El plan Atcon también en la Argentina? Marcha, 15.

Sigal, S. (1991). Intelectuales y poder en la década del sesenta. Argentina: Punto Sur.

Soto, D. (2005). Aproximación histórica a la universidad colombiana. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 7, 101-138.

Terán, O. (1991). Nuestros años sesenta. Argentina: Punto Sur.

Zermeño, S. (1978). México: una democracia utópica. El movimiento estudiantil del 68. México: Siglo Veintiuno Editores.

Published

2025-06-30