Artificial intelligence as a tool for formative assessment of writing in high school students
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i34.1735Abstract
Research on writing learning at the high school level through the use of Artificial Intelligence (AI) as a didactic tool for production and assessment provides elements that facilitate the development of communicative skills and contribute to improving teaching practices, both in pedagogical aspects and evaluation strategies. Using action research as a methodological strategy and applying surveys to students in a high school in the metropolitan area of Guadalajara, a classroom learning intervention is carried out. Through result triangulation, diagnostic information is obtained regarding learning and assessment deficiencies. The results show that the implementation of AI tools promotes reflective processes in the classroom, facilitating a more objective formative assessment and encouraging the proposal of models centered on the use of innovative technologies. These models enhance both didactic practice and the achievement of meaningful learning, with the active participation of students and teachers in knowledge construction.
Downloads
References
Cassany, D. (1989) Describir el escribir. España: Paidós. https://www.academia.edu/36938775/Describir_al_escribir_daniel_cassany
Cassany, D.(1990). Enfoques didácticos para la expresión escrita. Comunicacio?n, Lenguaje y Educacio?n, (6), 63-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=126193
Carr, D. (2005) El sentido de la educacio?n. Una introduccio?n a la filosofi?a y a la teori?a de la educacio?n y de la ensen?anza. España: Editorial Graó. https://latam.casadellibro.com/libro-el-sentido-de-la-educacion-una-introduccion-a-la-filosofia-y-a-l-a-teoria-de-la-educacion-y-de-la-ensenanza/9788478274109/1059603
Cassany, D. (2006) Taller de textos. Leer, escribir y comentar en el aula. España: Paidós. https://www.academia.edu/17125714/_Taller_de_textos_Leer_escribir_y_comentar_en_el_aula_
Cassany, D. (2017) Construir la escritura. (Papeles de Pedagogía) Barcelona. https://www.redalyc.org/pdf/4030/403041700017.pdf
Delval, J. (2002) capítulo 5 l a reforma de la escuela. En: La escuela posible, Cómo hacer una reforma de la educación. España: Ariel, 115-139.
Delval, J.; P. Lomeli (2013). Las necesidades de cambios educativos. En Delval, J.; P. Lomeli (eds.). La educación democrática para el siglo XXI. México: Siglo XXI, 11-38
De Zubiría, J. (2006). La pedagogía tradicional y el modelo heteroestructurante. Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio, 69-100. https://pedagogiadialogante.edu.co/assets/pdf/hacia-una-pedagogia-dialogante.pdf
Díaz-Barriga, F.; I. Muriá (1998). El desarrollo de habilidades cognoscitivas para promover el estudio independiente. Tecnología y Comunicación Educativas, 12(17), 17-27. https://biblat.unam.mx/es/buscar/el-desarrollo-de-habilidades-cognoscitivas-para-promover-el-estudio-independiente
Ferreiro, E. (2013). El ingreso a la escritura y a las culturas de lo escrito. México: Siglo XXI.
Giraldo, C. (2015). La escritura en el aula como instrumento de aprendizaje. Ánfora, 22(38), 39-59. https://www.redalyc.org/pdf/3578/357839273002.pdf
Hattie, J.; H. Timperley (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/003465430298487
Holmes, W.; M. Bialik; C. Fadel (2019). Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. UK: Center for Curriculum Redesign.
Hull, G. (2006). La investigación en escritura: la construcción de una comprensión cognitiva y social de la composición. En Eggen, P.; D. Kauchak (eds.). Estrategias docentes. Enseñanza de contenidos curriculares y desarrollo de habilidades de pensamiento. México: FCE, 171-207.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2017). Resultados del Plan Nacional para la Evaluación de los Aprendizajes (PLANEA) 2017. México: INEE. https://www.inee.edu.mx/images/stories/2017/planea/resultados/ResultadosPlanea2017.PDF
Latorre, A. (2005) La investigación-acción. Conocer y cambiar la prácticca educativa. Barcelona: Graó.
Ley General de Educación (2021). Artículo 18º. (Nueva Ley DOF 30-09-2019). México: DOF. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/ref/lge/LGE_orig_30sep19.pdf
López, G. (2017). Daniel Cassany. Construir la escritura. Connotas. Revista de crítica y teoría Literarias, (01), 203-205. https://connotas.unison.mx/index.php/critlit/article/view/36
Lomas, C. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con palabras. Teoría y práctica de la Educación lingüística. España: Paidós. https://es.scribd.com/document/455119267/Lomas-Carlos-1999-Como-ensenar-a-hacer-cosas-con-las-palabras
Lomas, C. (2014). La educación lingüística, entre el deseo y la realidad. México: Flacso-México, Octaedro.
Morales, M.; J. Fernández (2022). La evaluación formativa: Estrategias eficaces para regular el aprendizaje. México: Ediciones SM.
Olivos, D. (2021). Escribir y leer: entre el placer y la tortura. Enseñar y aprender lengua y literatura. (1). https://gaceta.cch.unam.mx/sites/default/files/revistas/2022-01/eall-01-nuevo.pdf
Revala, P (2017) ¿Cómo mejorar la evaluación en el aula? Reflexiones y propuestas de trabajo para docentes. México: Secretaría de Educación Pública. https://bibliospd.wordpress.com/wp-content/uploads/2019/01/como-mejorar-la-evaluacion-en-el-aula.pdf
Secretaría de Educación Media Superior (2018), Documento base del Bachillerato General. DGB. Planes de estudio de referencia del componente básico del Marco Curricular Común de la Educación Media Superior. México: SEP. https://www.dgb.sep.gob.mx/informacion-academica/pdf/Doc_Base_22_11_2018_dgb.pdf
SEP (2012). Evaluación Nacional del Logro Académico en Centros Escolares (ENLACE)-Educación Media Superior. México: SEP. http://201.175.44.204/Enlace/Resultados2012/MediaSuperior2012/R12msOtrosCriteriosConsulta.aspx
SEP (2021). Los fines de la educación en el siglo XXI. México: SEP. https://.los_fines_de_la_educacio_n_en_el_siglo_xxi.pdf/
SEP 2021) Perfil de egreso en la educación obligatoria. México: SEP. https://www.planyprogramasdestudio.sep.gob.mx/index-perfil-educ-obligatoria.html
UNESCO (2021) AI and Education. Guidance for policy makers. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376709
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.











