Artificial intelligence as a tool for formative assessment of writing in high school students

Authors

  • Carmen Leticia Borrayo Rodríguez Universidad de Guadalajara
  • Paola Sobrino Guerrero Colegio Cervantes Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i34.1735

Abstract

Research on writing learning at the high school level through the use of Artificial Intelligence (AI) as a didactic tool for production and assessment provides elements that facilitate the development of communicative skills and contribute to improving teaching practices, both in pedagogical aspects and evaluation strategies. Using action research as a methodological strategy and applying surveys to students in a high school in the metropolitan area of Guadalajara, a classroom learning intervention is carried out. Through result triangulation, diagnostic information is obtained regarding learning and assessment deficiencies. The results show that the implementation of AI tools promotes reflective processes in the classroom, facilitating a more objective formative assessment and encouraging the proposal of models centered on the use of innovative technologies. These models enhance both didactic practice and the achievement of meaningful learning, with the active participation of students and teachers in knowledge construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carmen Leticia Borrayo Rodríguez, Universidad de Guadalajara

Doctora en Pedagogía. SIN Candidato. Línea de Investigación: Epistemología, Educación y Gestión. Profesora-investigadora en la Universidad de Guadalajara. México.

Paola Sobrino Guerrero, Colegio Cervantes Costa Rica

Maestra en Ciencias de la Educación. Docente del colegio “Cervantes Costa Rica “, Guadalajara. México.

References

Cassany, D. (1989) Describir el escribir. España: Paidós. https://www.academia.edu/36938775/Describir_al_escribir_daniel_cassany

Cassany, D.(1990). Enfoques didácticos para la expresión escrita. Comunicacio?n, Lenguaje y Educacio?n, (6), 63-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=126193

Carr, D. (2005) El sentido de la educacio?n. Una introduccio?n a la filosofi?a y a la teori?a de la educacio?n y de la ensen?anza. España: Editorial Graó. https://latam.casadellibro.com/libro-el-sentido-de-la-educacion-una-introduccion-a-la-filosofia-y-a-l-a-teoria-de-la-educacion-y-de-la-ensenanza/9788478274109/1059603

Cassany, D. (2006) Taller de textos. Leer, escribir y comentar en el aula. España: Paidós. https://www.academia.edu/17125714/_Taller_de_textos_Leer_escribir_y_comentar_en_el_aula_

Cassany, D. (2017) Construir la escritura. (Papeles de Pedagogía) Barcelona. https://www.redalyc.org/pdf/4030/403041700017.pdf

Delval, J. (2002) capítulo 5 l a reforma de la escuela. En: La escuela posible, Cómo hacer una reforma de la educación. España: Ariel, 115-139.

Delval, J.; P. Lomeli (2013). Las necesidades de cambios educativos. En Delval, J.; P. Lomeli (eds.). La educación democrática para el siglo XXI. México: Siglo XXI, 11-38

De Zubiría, J. (2006). La pedagogía tradicional y el modelo heteroestructurante. Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio, 69-100. https://pedagogiadialogante.edu.co/assets/pdf/hacia-una-pedagogia-dialogante.pdf

Díaz-Barriga, F.; I. Muriá (1998). El desarrollo de habilidades cognoscitivas para promover el estudio independiente. Tecnología y Comunicación Educativas, 12(17), 17-27. https://biblat.unam.mx/es/buscar/el-desarrollo-de-habilidades-cognoscitivas-para-promover-el-estudio-independiente

Ferreiro, E. (2013). El ingreso a la escritura y a las culturas de lo escrito. México: Siglo XXI.

Giraldo, C. (2015). La escritura en el aula como instrumento de aprendizaje. Ánfora, 22(38), 39-59. https://www.redalyc.org/pdf/3578/357839273002.pdf

Hattie, J.; H. Timperley (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/003465430298487

Holmes, W.; M. Bialik; C. Fadel (2019). Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. UK: Center for Curriculum Redesign.

Hull, G. (2006). La investigación en escritura: la construcción de una comprensión cognitiva y social de la composición. En Eggen, P.; D. Kauchak (eds.). Estrategias docentes. Enseñanza de contenidos curriculares y desarrollo de habilidades de pensamiento. México: FCE, 171-207.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2017). Resultados del Plan Nacional para la Evaluación de los Aprendizajes (PLANEA) 2017. México: INEE. https://www.inee.edu.mx/images/stories/2017/planea/resultados/ResultadosPlanea2017.PDF

Latorre, A. (2005) La investigación-acción. Conocer y cambiar la prácticca educativa. Barcelona: Graó.

Ley General de Educación (2021). Artículo 18º. (Nueva Ley DOF 30-09-2019). México: DOF. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/ref/lge/LGE_orig_30sep19.pdf

López, G. (2017). Daniel Cassany. Construir la escritura. Connotas. Revista de crítica y teoría Literarias, (01), 203-205. https://connotas.unison.mx/index.php/critlit/article/view/36

Lomas, C. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con palabras. Teoría y práctica de la Educación lingüística. España: Paidós. https://es.scribd.com/document/455119267/Lomas-Carlos-1999-Como-ensenar-a-hacer-cosas-con-las-palabras

Lomas, C. (2014). La educación lingüística, entre el deseo y la realidad. México: Flacso-México, Octaedro.

Morales, M.; J. Fernández (2022). La evaluación formativa: Estrategias eficaces para regular el aprendizaje. México: Ediciones SM.

Olivos, D. (2021). Escribir y leer: entre el placer y la tortura. Enseñar y aprender lengua y literatura. (1). https://gaceta.cch.unam.mx/sites/default/files/revistas/2022-01/eall-01-nuevo.pdf

Revala, P (2017) ¿Cómo mejorar la evaluación en el aula? Reflexiones y propuestas de trabajo para docentes. México: Secretaría de Educación Pública. https://bibliospd.wordpress.com/wp-content/uploads/2019/01/como-mejorar-la-evaluacion-en-el-aula.pdf

Secretaría de Educación Media Superior (2018), Documento base del Bachillerato General. DGB. Planes de estudio de referencia del componente básico del Marco Curricular Común de la Educación Media Superior. México: SEP. https://www.dgb.sep.gob.mx/informacion-academica/pdf/Doc_Base_22_11_2018_dgb.pdf

SEP (2012). Evaluación Nacional del Logro Académico en Centros Escolares (ENLACE)-Educación Media Superior. México: SEP. http://201.175.44.204/Enlace/Resultados2012/MediaSuperior2012/R12msOtrosCriteriosConsulta.aspx

SEP (2021). Los fines de la educación en el siglo XXI. México: SEP. https://.los_fines_de_la_educacio_n_en_el_siglo_xxi.pdf/

SEP 2021) Perfil de egreso en la educación obligatoria. México: SEP. https://www.planyprogramasdestudio.sep.gob.mx/index-perfil-educ-obligatoria.html

UNESCO (2021) AI and Education. Guidance for policy makers. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376709

Published

2025-10-30