Prácticas y discursos racistas en el contexto educativo. El caso de la Facultad de Ciencias Sociales en San Cristóbal de Las Casas, Chiapas/Racist Practices and Discourses in the Scholastic Context. The Case of the Social Sciences School in San Cristobal
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i13.230Keywords:
racismo, prácticas y discursos racistas, discriminación, exclusión, educaciónAbstract
Resumen: El artículo presenta un análisis en relación a las diversas formas de expresión del racismo, entre las que podemos encontrar la discriminación, la exclusión, la violencia física y psicológica, la segregación, el prejuicio, entre otras. Específicamente abordaremos estas manifestaciones racistas a partir de las prácticas y los discursos. El análisis se realizó en la Facultad de Ciencias Sociales, Campus III de la UNACH, en la ciudad de San Cristóbal de Las Casas, tomando en cuenta que es uno de los espacios en donde las expresiones de racismo se presentan en las prácticas cotidianas de socialización e interacción, en los espacios áulicos y en la vida cotidiana del contexto escolar. En este estudio se resalta la naturaleza del racismo sutil que existe en el uso del lenguaje a partir de los diversos discursos racistas expresados por los actores sociales. Palabras clave: racismo, prácticas y discursos racistas, discriminación, exclusión, educación.
Abstract: This article analyzes different expressions of racism, including discrimination, exclusion, physical violence, segregation and prejudice, among others. Special focus is given to practices and discourses. The research took place in the Social Sciences School, Campus III of the Autonomous University of Chiapas (UNACH) in the city of San Cristobal de Las Casas, Mexico, under the premise that expressions of racism can be found in daily practices of socialization and interaction, in classrooms, and in everyday school activity. The study pays special attention to the nature of the subtle racism found in the use of language in different racist discourses expressed by social actors. Key words: racism, racist discourses and practices, discrimination, exclusion, education
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.