Cultural artifacts for the development of the academic literacy of indigenous college students

Authors

  • Juan Carlos Silas-Casillas Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente https://orcid.org/0000-0002-6211-3671
  • Karla Susana Lombardi González Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.vi23.766

Abstract

Our research work aims to show how the cultural artifacts used in the academic accompaniment of an
indigenous undergraduate student favor the development of literacy, through a case study of an intervention developed in a private university in western Mexico that sought to develop the academic literacy skills of first-year university indigenous students. It is based on concepts such as Zavala’s academic literacy (2009, 2011, 2013), Van Dijk’s analysis of language (2008) and especially the scheme elaborated by Salazar (2015) that states the three dimensions of literacy: 1) linguistic, 2) cognitive and 3) sociocultural, as well as Holland and Cole’s concept of cultural artifact (1995). We concluded that there are important physical cultural artifacts in the development of academic literacy, which are complemented by symbolic artifacts that allow indigenous students to portray their life experiences and significant elements in the academic tradition, and vice versa.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Carlos Silas-Casillas, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente

Doctorado en Educational Policy and Leadership. Maestría en Educación y Licenciatura en Psicología Educativa. SNI I. Investigador y docente en el Departamento de Psicología, Educación y Salud. Coordinador del Doctorado Interinstitucional en Educación. ITESO. Temas de investigación:
balance público-privado en la educación superior, la relación entre las instituciones educativas y la comunidad y el pensamiento científico–crítico en alumnos universitarios. México.

 

Karla Susana Lombardi González, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente

Doctorante en Educación, Maestría en Comunicación de la Ciencia y la Cultura, especialización en Políticas Culturales y Gestión Cultural. Profesora del departamento de Lenguas, y de Psicología, Educación y Salud, ITESO. Integrante del equipo de investigación interdepartamental con el tema de literacidad académica y estudiantes universitarios indígenas. México.

Published

2021-06-30