Validation of the Questionnaire for the Evaluation of Academic Goals in the Ecuadorian environment of university education
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i28.1318Abstract
The study objective was to validate the Questionnaire for the Evaluation of Academic Goals in the context of the investigation. 1,235 students participating in the schools of Faculty of Health Sciences, Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador (October 2018-February 2019). The process was carried out through the triangulation of procedures, by contrasting the results of analysis of principal components and normality, statistical modeling, fractional range estimation of Bloom, statistical tests, Cronbach’s alpha, Kaiser-Meyer-Olkin, Bartlett’s test for sphericity and the ANOVA with the Tukey’s test of non-additivity. The normal distribution of the data was established, the existence of four main components whose total variances ranged between 32.78% and 4.81%, with values of Cronbach’s Alpha from 0.762 to 0.868 and a general one of 0.917, the level of Sample adequacy and reliability of results were very significant (p<0.001). Based on these results, the instrument mentioned above was validated in the context studied.
Downloads
References
Albán, J.; J. Calero (2017). El rendimiento académico: aproximación necesaria a un problema pedagógico actual. Revista Conrado, 13(58), 213-220.
Alcalde, R.; R. Hernández (2018). Estilos motivacionales y expectativas educativas en las familias inmigrantes: un análisis basado en el estudio de casos de familias inmigrantes de origen dominicano. Revista Complutense de Educación, 29(2), 455-474. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.52795
Aydin, A. (2018). Reliability and Validity of a Turkish Version of the Prenatal Breastfeeding Self-Efficacy Scale. Midwifery, 64, 11-16. https://doi.org/10.1016/j.midw.2018.05.007
Borghero, F.; V. Martínez; P. Zitko; P. Vöhringer; G. Cavada,; G. Rojas (2018). Validación del instrumento Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9) en su versión para adolescentes para el tamizaje de episodio depresivo. Revista Médica de Chile, 146(4).
Cáceres-Alvarado, L.; J. Nieto-Gutiérrez (2013). Desarrollo de un cuestionario tridimensional de metas de logro en deportes de conjunto. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 5(1), 41-53. https://doi.org/10.5460/jbhsi.v5.1.38725
Calderón, A.; J. Arias-Estero; L. Meroño; A. Méndez-Giménez (2018). Diseño y validación del Cuestionario de Percepción del Profesorado de Educación Primaria sobre la Inclusión de las Competencias Básicas (#ICOMpri3). Estudios sobre Educación, 34, 67–97.
Delgado, B.; D. Aparisi; J. García-Fernández; M. Torregrosa; E. Estévez; J. Marzo; C. Inglés (2017). Metas académicas y estrategias de aprendizaje en estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria con ansiedad social. Estudios de Psicología, 39(1), 11-23. https://doi.org/10.1080/02109395.2017.1407901
Díaz-Narváez, V; G. Muñoz-Gámbaro; N. Duarte-Gómez; M. Reyes-Martínez; S. Caro; A. Calzadilla-Núñez et al. (2014). Empatía en estudiantes de enfermería de la Universidad Mayor, Sede Temuco, IX región, Chile. Aquichan, 14(3), 388-402. https://doi.org/10.5294/aqui.2014.14.3.9
Fortich-Mesa, N.; V. Díaz-Narváez (2018). Actitud empática en estudiantes de odontología de la Corporación Universitaria Rafael Núñez en la ciudad de Cartagena. Revista Ciencias de la Salud, 16(1), 129-143. https://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.6495
Gaeta-González, M.; J. Cavazos; A. Sánchez; P. Rosário; J. Högemann (2015). Propiedades psicométricas de la versión mexicana del Cuestionario para la Evaluación de Metas Académicas (CEMA). Revista Latinoamericana de Psicología, 47(1), 16-24. https://doi.org/10.1016/S0120-0534(15)30002-9
Gaeta-González, M. (2018). Incidencia del sexo, número de hermanos y orden de nacimiento en las metas académicas de estudiantes universitarios. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 6(1), 57-66.
García, M.; M. Sánchez; A. Risquez (2018). Perfiles motivacionales de elección de estudios en estudiantes universitarios de nuevo ingreso. Universitas Psychologica, 17(3), 1-12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-3.pmee
Gutiérrez-Rodríguez, Y.; H. Cruz-Espinoza; M. Quiroz-Alcalde (2017). Propiedades psicométricas del cuestionario de motivación y estrategias de aprendizaje forma corta en estudiantes universitarios del distrito de Trujillo (Tesis de grado).
Inglés, C.; M. Martínez-Monteagudo; J. García-Fernández; A. Valle; J. Castejón (2015). Perfiles de orientaciones de metas y autoconcepto de estudiantes de Educación Secundaria. Revista de Psicodidáctica, 20, 99–116. https://doi.org/10.1387/ RevPsicodidact.1023
Kú-Hernández, O.; W. Pool-Cibrián (2018). Construcción y validación de instrumentos para la Evaluación de la práctica pedagógica en Educación Básica del estado de Yucatán. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 11(1), 23-41. https://doi.org/10.15366/riee2018.11.1.002
López-Mora, C.; J. González-Hernández; E. Garcés de los Fayos-Ruiz; A. Portoles-Ariño (2017). Versión reducida del cuestionario CMA de Metas para Adolescentes (CMA-R). Revista de Investigación Educativa, 35(2), 445-464. http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.2.226461
Martín, A. (2012). Un estudio sobre las metas académicas en estudiantes universitarios de enfermería. Revista de Psicología Educativa, 18(1), 83-89. http://dx.doi.org/10.5093/ed2012a5
Matheus-Marín, A.; R. Romero-López; P. Parroquín-Amaya (2017). Validación por expertos de un instrumento para la identificación de habilidades y competencias de un profesional en el área de Logística. CULTyT, 14(13): 227-238.
Navarro, M.; P. Orellana; P. Baldwin (2018). Validación de la Escala de Motivación Lectora en Estudiantes Chilenos de Enseñanza Básica. Psykhe (Santiago), 27(1): 1-17. http://dx.doi.org/10.7764/psykhe.27.1.1078
Moon S.; J. Hwang; J. Kim; A. Shin; S. Bae; J. Kim (2018). Psychometric Properties of the Internet Addiction Test: A Systematic Review and Meta-Analysis. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(8). https://doi.org/10.1089/cyber.2018.0154
Navea-Martín, A. (2012). Un Estudio sobre las Metas Académicas en Estudiantes Universitarios de Enfermería. Psicología Educativa, 18(1), 83-89. http://dx.doi.org/10.5093/ed2012a5
Samaja, J. (2018). La triangulación metodológica (Pasos para una comprensión dialéctica de la combinación de métodos). Revista Cubana de Salud Pública, 44(2), 431-443.
Sánchez-Rosas, J.; E. Pérez (2015). Measuring Threats, Benefits, Emotional Costs and Avoidance of Academic Helpseeking in Argentinian University Students. Pensamiento Psicológico, 13(2), 49-64. http://dx.doi.org/10.11144/javerianacali.ppsi13-2.mtbe
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Universidad de Guadalajara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.