The current conditions of education for women in prison in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i29.1409

Abstract

Mexico ranks tenth in the number of women deprived of their freedom. Regardless of their condition, not all their rights are respected based on the main laws. Since education is one of their main rights, this article aims to show and discuss the conditions of education of women deprived of their freedom in Mexico in order to foster their optimal social reintegration. Our methodology consisted of a documentary review of articles, theses, books and reports retrieved from different databases published from 2015 to 2023. The selection criteria were that they dealt with women inmates in the country, the favorable and unfavorable characteristics and conditions of education in prison, and the challenges of the educational field for life in freedom. Our main findings were that education is not a priority in women's prisons, educational actions, specialized personnel and spaces are insufficient, and the activities do not correspond to processes of social reintegration and prevention of recidivism. We concluded that, in addition to the right to education, many other rights are violated and need to be addressed as a whole in order to guarantee the dignity and integrity of these women. This work contributes to updating knowledge on the deficiencies and challenges in the education of women deprived of their freedom in Mexico in order to protect this right and design future socio-educational interventions.

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Author Biographies

Maribel Rivera López, Universidad Autónoma de Querétaro

Doctora en Ciencias de la Educación. Líneas: Educación para la Paz y procesos socioeducativos y psicosociales para la construcción de redes prosociales y la transformación de conflictos. Mujeres y prisión. Profesora-Investigadora, Universidad Autónoma de Querétaro. México.

Ruth Ortega Saldivar, Universidad Autónoma de Querétaro

Maestra en Estudios para la Paz y el Desarrollo, doctoranda en Ciencias Políticas y Sociales. Líneas de investigación: Estudios para la paz; mediación y resolución de conflictos; investigación cualitativa. Universidad Autónoma de Querétaro. México.

Andrea Jiménez Reséndiz, Universidad Autónoma de Querétaro

Estudiante de Licenciatura en Innovación y Gestión Educativa. Líneas de investigación: Educación sociocultural y Educación para la Paz. Universidad Autónoma de Querétaro. México.

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Published

2024-02-29