The current conditions of education for women in prison in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i29.1409Abstract
Mexico ranks tenth in the number of women deprived of their freedom. Regardless of their condition, not all their rights are respected based on the main laws. Since education is one of their main rights, this article aims to show and discuss the conditions of education of women deprived of their freedom in Mexico in order to foster their optimal social reintegration. Our methodology consisted of a documentary review of articles, theses, books and reports retrieved from different databases published from 2015 to 2023. The selection criteria were that they dealt with women inmates in the country, the favorable and unfavorable characteristics and conditions of education in prison, and the challenges of the educational field for life in freedom. Our main findings were that education is not a priority in women's prisons, educational actions, specialized personnel and spaces are insufficient, and the activities do not correspond to processes of social reintegration and prevention of recidivism. We concluded that, in addition to the right to education, many other rights are violated and need to be addressed as a whole in order to guarantee the dignity and integrity of these women. This work contributes to updating knowledge on the deficiencies and challenges in the education of women deprived of their freedom in Mexico in order to protect this right and design future socio-educational interventions..
Downloads
References
Añaños-Bedriñana, F. (2012). Violencias y exclusiones en el medio penitenciario. Enfoque socio-educativo y de la paz. Convergencia, Revista de Ciencias Sociales, (59), 13–41.
Añaños-Bedriñana, F.; M. García-Vita (2017). ¿Desarrollo humano en contextos punitivos? Análisis socioeducativo desde las vulnerabilidades sociales y el género. Revista Criminalidad, 59(2), 109–124. File:///C:/Users/HP 0748/Downloads/revista-criminalidad-59-2-7.pdf
Añaños-Bedriñana, F.; F. Gil; R. Raya; F. Soto (2021). Estudiar en prisión: la situación actual de las mujeres en contextos penitenciarios españoles. Psychology, Society & Education, 13(1), 115–125. https://doi.org/10.25115/psye.v1i1.3494
Belausteguigoitia, M.; C. Giacomello (2022). Mujeres privadas de libertad: perspectiva de género, prácticas artísticas, jurídicas y pedagogías en resistencia. México: INMUJERES.
Briseño, M. (2006). Garantizando los derechos humanos de las mujeres en reclusión. México: INMUJERES/PNUD. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/100793.pdf
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión (2016, 16 de junio). Ley Nacional de Ejecución Penal (LNEP). Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LNEP_090518.pdf
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión (2019, 30 de septiembre). Ley General de Educación (LGE). Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión (2023, 6 de junio). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (CPEUM). Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf
Cerda, E. (2021). Educación y capacitación para la población penitenciaria: Un análisis desde la reinserción social en el CERESO Apodaca. Tesis de doctorado. México: Universidad Autónoma de Nuevo León. http://eprints.uanl.mx/21015/1/1080314671.pdf
Comisión Interamericana de Derechos Humanos (CIDH) (2015). Situación de los derechos humanos en México. https://www.oas.org/es/cidh/informes/pdfs/Mexico2016-es.pdf
Comisión Nacional de los Derechos Humanos (2022). Diagnóstico Nacional de Supervisión Penitenciaria. https://www.cndh.org.mx/sites/default/files/documentos/2023-06/DNSP_2022.pdf
Comisión Nacional de los Derechos Humanos (2022). Informe diagnóstico sobre las condiciones de vida de las mujeres privadas de libertad desde un enfoque interseccional. https://www.cndh.org.mx/sites/default/files/documentos/2022-04/Informe_Diagnostico_Mujeres_Privadas_Libertad.pdf
Coronel, A.; C. Ávila; M. Ojeda (2017). Educación en la población femenina de los centros penitenciarios en Sinaloa, México. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 5(1), 9-21. https://journals.eagora.org/revEDU/article/view/1368/954
De Miguel, E. (2014). Encarcelamiento de mujeres. El castigo penitenciario de la exclusión social y la desigualdad de género. Zerbitzuan, 2(56), 75–86. https://doi.org/10.5569/1134-7147.56.05
Fair, H.; R. Walmsley (2022). World Female Imprisonment List. World Prison Brief/Institute for Criminal Policy Research. https://www.prisonstudies.org/sites/default/files/resources/downloads/world_female_imprisonment_list_5th_edition.pdf
Fernández, V. (2017). Valores en conflicto y reinserción social: el caso de los programas educativos en los sistemas penitenciarios de Ciudad de México y Morelos. Tesina de Maestría. Centro de investigación y Docencia Económicas, A.C. http://repositorio-digital.cide.edu/bitstream/handle/11651/2248/157585.pdf?sequence=1&isAl lowed=y
Hernández, C. (2018). El estigma de las mujeres en reclusión en México: una mirada desde el interaccionismo simbólico. Mujeres y confinamiento en instituciones totales. Trayectorias Humanas Trascontinentales, (3), 159-171. http://www.unilim.fr/trahs https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/enpol/2021/doc/enpol2021_presentacion_nacional.pdf
INEGI y Reinserta, A.C. (2017). Diagnóstico de las circunstancias en las que se encuentran las hijas e hijos de las mujeres privadas de su libertad en once centros penitenciarios de la República Mexicana. Propuesta de políticas públicas para atender de manera integral sus necesidades más apremiantes. REINSERTA, A.C. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/101313.pdf
INEGI (2021). Encuesta Nacional de Población Privada de la Libertad (ENPOL). Subsistema de Información de Gobierno, Seguridad Pública e Impartición de Justicia.
INEGI (2023). Censo nacional de sistema penitenciario federal y estatales 2023. Presentación de resultados generales. https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/cnsipee/2023/doc/cnsipee_2023_resultados.pdf
Jiménez, J. (2018). ¿Empoderado o desempoderado? Los efectos del Inside-Out Prison Exchange Program en México. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 9(16), 1-20. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712018000100010
Mora, L.; M. Díaz (2017). La identidad universitaria en contexto de exclusión: del antagonismo al agonismo. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 3(1), 40-50. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7047190.pdf
ONU (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/
Ovalle, M. (2019). La dignidad humana como límite al ius puniendi. La jurisprudencia del tribunal constitucional de Chile. Díkaion Revista de Fundamentación Jurídica, 28(1), 35-68. https://doi.org/10.5294/dika.2019.28.1.2
Reyes-Ruiz, L.; F. Carmona (2020). La investigación documental para la comprensión ontológica del objeto de estudio. https://bonga.unisimon.edu.co/handle/20.500.12442/6630
Rivera-López, M. (2021). Mujeres en semilibertad y convivencia: construcción de Redes y transformación de conflictos desde la educación para la paz. Tesis doctoral. España: Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/69065/75292%281%29.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Romero, V. (2022). Convertirse en buenas mujeres. El tratamiento “refeminizador” de las mujeres privadas de la libertad en el penal de Chiconautla. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México, (8), 1-38. https://doi.org/10.24201/reg.v8i1.831
Roth, E.; A. Zegada (2016). La mujer frente al delito: factores asociados a la reincidencia delictiva femenina. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 14(1), 102-120. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4615/461545454003
Secretaría de Seguridad y Protección Ciudadana (SSPC). (2023). Cuaderno mensual de información estadística penitenciaria nacional. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/836785/CE_2023_05.pdf
Universidad Autónoma de la Ciudad de México (UACM). (2004). Programa de Educación Superior para Centros de Readaptación Social del Distrito Federal (PESCER). https://portalweb.uacm.edu.mx/uacm/pescer/es-es/inicio.aspx
Downloads
Published
Issue
Section
License
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.