Reading for pleasure and early academic literacy with basic education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i30.1447

Abstract

This paper reports intervention work with primary education teachers from the state of Veracruz carried out through an onlinecourse-workshop with the support of digital tools. The intervention sought to foster the teachers’ reading habits as well as providethem with theoretical and methodological elements to lay the foundations of early academic literacy in their students. The work was based on the constructivist theory and the dialogic theory of learning, through the action research methodology and a combined evaluation paradigm. Individual interviews as well as a pretest-posttest were applied prior to the intervention work to learn about its impact. The questionnaires provided information on each participant through open and closed questions. When contrasting the results, changes were identified that show that the intervention had a positive impact on the participants. Likewise, statistical analyses of the questions indicated that there were significant differences in the teachers’ habits as well as in their teaching practices. We concluded that promoting reading for pleasure in teachers has a positive impact on their students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geovani Martín Velasco Sánchez, Universidad Veracruzana

Maestría en Aprendizaje de la Lengua y las Matemáticas. Especialista en Promoción de la Lectura. Estudiante de posgrado en Especialización en Métodos Estadísticos. Universidad Veracruzana. México.

Antonia Olivia Jarvio Fernández, Universidad Veracruzana

Doctora en Metodologías y Líneas de Investigación en Biblioteconomía y Documentación. Posgrado en Sociología de la Cultura. Coordinadora del Programa Universitario de Formación de Lectores. Representante Institucional ante la Red Internacional de Universidades Lectoras. Profesora-investigadora, Universidad Veracruzana. México.

References

Barrios, F.; C. Dirié; V. Cichanowski (2020). Experiencias de alfabetización académica temprana a través del diálogo entre la investigación y la extensión. Tekohá, Revista de la Secretaría de la Extensión y Vinculación Tecnológica, 1(2), 12-18. https://edicionesfhycs.fhycs.unam.edu.ar/index.php/tekoha/article/view/349/303

Boillos, M. (2019). Alfabetización académica temprana a través del aprendizaje basado en proyectos. Lenguaje y Textos, (50), 143-154. https://doi.org/10.4995/lyt.2019.11421

Cabrera-Pommiez, M.; F. Lara-Inostroza; J. Puga-Larraín (2021). Evaluación de la lectura académica en estudiantes que ingresan a la educación superior. OCNOS Revista de estudios sobre Lectura, 20(3), 1-18. https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.3.2614

Cameron, R. (2009). The Use of Mixed Methods in VET Research. Australia: Southern Cross University. https://www.researchgate.net/publication/39728233

Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Educere, Revista Venezolana de Educación, 6(20), 409-420. https://www.redalyc.org/pdf/356/35662008.pdf

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. España: Anagrama.

Castedo, M. (1999). Saber leer o leer para saber. En Castedo, M. (coomp.). Enseñar y aprender a leer. Jardín de infantes y primer ciclo de la educación básica. Argentina: Novedades Educativas, 85-94. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.1133/pm.1133.pdf

Colorado, D.; M. Ojeda (2020). Fortaleciendo el hábito lector en profesionistas y universitarios mediante la Lectura dialógica. Investigación Bibliotecológica, 35(87), 151-170. http://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2021.87.58321

Creswell, J. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. USA: Sage.

Cruz, M. (2019). Mediación docente en la lectura literaria en secundaria. Campo Abierto. Revista de Educación, 38(1), 5-18. https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/3151

Domingo-Argüelles, J. (2014). ¿Qué leen los que no leen? México: Océano Travesía.

Domingo-Argüelles, J. (2019). El placer de la lectura más allá del entretenimiento y de la literatura. En Ramírez, E. (coord.). De la lectura académica a la lectura estética. México: UNAM, 169-180. https://ru.iibi.unam.mx/jspui/bitstream/IIBI_UNAM/L217/1/L222.pdf

Ferreiro, E. (2002). Alfabetización teórica y práctica (5ta ed.). México: Siglo XXI editores.

Fregoso-Peralta, G.; L. Aguilar-González (2013). Analfabetismo funcional y alfabetización académica: dos conceptos relacionados con la educación formal. Revista de Educación y Desarrollo, (24), 55-66. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/24/024_Fregoso.pdf

Frías, J.; Á. Borrego (2004). Más allá de la cantidad: la incorporación de los métodos cualitativos a la investigación en información y documentación. En Frías, J.; A. Ríos (Eds.). Metodologías de investigación en información y documentación. España: Universidad de Salamanca, 193-211.

Garrido, F. (2014). El buen lector se hace, no nace. México: Paidós.

Guevara, G.; A. Verdesoto; N. Castro (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), 163-173. https://www.recimundo.com/index.php/es/article/view/860

Gutiérrez-Fresneda, R.; M. De Vicente-Yagüe; R. Alarcón (2020). Desarrollo de la conciencia fonológica en el inicio del proceso de aprendizaje de la lectura. Revista Signos, 53(104), 664-681. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342020000300664

Harris, J. (2021). Mixed Methods Research in Developing Country Contexts: Lessons from Field Research in Six Countries across Africa and the Caribbean. Journal of Mixed Methods Research, 1-18. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/15586898211032825

Hauy, M. (2014). Lectura literaria: aportes para una didáctica de la literatura. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, (20), 22-34. http://www.scielo.org.co/pdf/zop/n20/n20a03.pdf

Hernández-Sampieri, R.; C. Mendoza (2018). Metodología de la investigación: las rutas de la investigación cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Mc Graw Hill Education.

Jarvio, A.; M. Ojeda (2018). La lectura no utilitaria en la universidad en la era digital. Un análisis multivariante que ubica el texto impreso en la lectura de literatura. Palabra Clave (La Plata), 7(2), Artículo e051. https://doi.org/10.24215/18539912e051

Kringelbach, M.; P. Vuust; J. Geake (2008). The Pleasure of Reading. Interdisciplinary Science Reviews, 33(4), 321-335. https://doi.org/10.1179/174327908X392889

Maco, E.; E. Contreras (2013). Leer y escribir… más allá de la escuela. Horizonte de la Ciencia, 3(4), 67-70. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/181

Marín, M. (2006). Alfabetización académica temprana. Lectura y Vida, (4), 30-38. https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/articulo/751-alfabetizacion-academica-tempranapdf-sSJKg-articulo.pdf

Marín, M. (2007). Enseñar a leer los textos de estudio en la escuela primaria. Educación y Lenguajes, 3(6), 119-125. https://studylib.es/doc/6141407/ense%C3%B1ar-a-leer-los-textos-de-estudio-en-la-escuela-primaria

Morales, J. (2020). Leer e investigar en educación superior. MLS Educational Resserch, 4(2), 34-53. 10.29314/mlser.v4i2.355

Muñoz-Valenzuela, C.; M. Schelstraete (2008). Decodificación y comprensión de lectura en la edad adulta: ¿una relación que persiste? Revista Iberoamericana de Educación, 45(5), 1-8. https://rieoei.org/RIE/article/view/2033

Natale, L.; D. Stagnaro (coords.). (2018). La lectura y la escritura en las disciplinas: lineamientos para su enseñanza. Argentina: UNGS. https://ediciones.ungs.edu.ar/wp-content/uploads/2019/11/9789876303910-completo.pdf

Pérez, I. (2018). Leer en la universidad. En Natale, L.; D. Stagnaro (Coords.). La lectura y la escritura en las disciplinas: lineamientos para su enseñanza. Argentina: Ediciones UNGS, 59-112. https://ediciones.ungs.edu.ar/wp-content/uploads/2019/11/9789876303910-completo.pdf

Piaget, J. (1976). El nacimiento de la inteligencia en el niño. España: Booket.

Ramos, N. (2019). Modelo transdisciplinar de alfabetización académica para superar las deficiencias en la redacción de ensayos. Revista Científica Institucional TZHOECOEN, 11(4), 34-42. https://doi.org/10.26495/tzh.v11i4.1232

Roald, G.; P. Wallin; I. Hybertsen; J. Stenøien (2020). Learning from Contrasts: First-Year Students Writing themselves into Academic Literacy. Journal of Further and Higher Education, 45(6), 758-770. https://doi.org/10.1080/0309877X.2020.1813264

Sánchez, A. (2016). Alfabetización académica: leer y escribir desde las disciplinas y la investigación. Revista Lasallista de Investigación, 13(2), 200-209. https://www.redalyc.org/pdf/695/69549127019.pdf

Sánchez, J.; E. Silva (2021). Caracterización de la comprensión lectora en estudiantes universitarios de nuevo ingreso. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores 8(4). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2756

Sanjuán, M. (2011). De la experiencia de la lectura a la educación literaria. Análisis de los componentes emocionales de la lectura literaria en la infancia y la adolescencia. OCNOS: Revista de Estudios sobre Lectura, (7), 85-99. https://www.redalyc.org/pdf/2591/259122665007.pdf

Santos, I.; M. Juárez ; E. Trigo (2021). Motivación por la lectura académica de futuros docentes. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará, 6(1), 1-21. https://doi.org/10.25053/redufor.v6i1.3535

Solé, I. (1995). El placer de leer. Revista Latinoamericana de Lectura, 16(3), 1-8. https://www.academia.edu/33267056/Placer_leer_sole

Solé, I. (1998). Estrategias de lectura. España: Grao. https://www.uv.mx/rmipe/files/2016/08/Estrategias-de-lectura.pdf

Trujillo, F. (2010). Prácticas de lectura literaria en aulas de secundaria. Lectura y Vida, 31(1), 28-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3312013

Universidad Veracruzana [UV]. (2021). Líneas Generación y Aplicación del Conocimiento. México: UV. https://www.uv.mx/epl/general/lineas-generacion-yo-aplicacion-del-conocimiento-del-programa/

Vallejo, I. (2023). Manifiesto por la lectura. España: Siruela. https://www.siruela.com/archivos/fragmentos/ManifiestoPorLaLectura.pdf

Valls, R.; M. Soler; R. Flecha (2008). Lectura dialógica: interacciones que mejoran y aceleran la lectura. Revista Iberoamericana de Educación, (46), 71-87. http://hdl.handle.net/2445/58596

Vigotsky, L. (2014). Pensamiento y lenguaje. Cuba: Pueblo y Educación.

Published

2024-06-26