English teaching in public schools: analysis of the municipality of Meoqui, Chihuahua
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i31.1487Abstract
This research paper describes the English teaching and learning process by considering four dimensions: didactic, planning, assessment and oral communication. It focuses on the analyses of experiences of three elementary school teachers of the municipality of Meoqui, Chihuahua (Mexico) by using in-depth-interviews. The study is framed within the interpretative paradigm, using a qualitative approach and a case study methodology. The results show that teachers plan according to the phases included in the syllabus, use ICT as teaching materials, employ formative assessment with quantitative instruments, and develop oral communication skills through social language practices.
Downloads
References
Bonilla-Castro, E.; P. Rodríguez (2005). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Colombia: Grupo Norma Editores.
Creswell, J. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Traditions. [Diseño e investigación cualitativa: selección entre cinco tradiciones]. Sage Publications Inc.
Cruz, M.; G. Murrieta; E. Hernández (2012). Políticas lingüísticas nacionales e internacionales sobre la enseñanza del inglés en escuelas primarias. Revista Pueblos y Fronteras Digital, 6(12), 167-197. https://www.redalyc.org/pdf/906/90621701007.pdf
Davies, P. (2023). Inglés y otras lenguas en México: situación, políticas y posibilidades. Lenguas en Contexto, (14), 86-96. https://www.facultaddelenguas.com/lencontexto/revista_14/
De León, D. (2021). ¿Educar en otro idioma? Reflexiones sobre el aprendizaje del inglés en primaria. Yeiyá, 2(2), 209-220. https://doi.org/10.33182/y.v2i2.1507
Diario Oficial de la Federación (2019). Ley General de Educación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf
Diario Oficial de la Federación (2022). Acuerdo número 37/12/22 por el que se emiten las Reglas de Operación del Programa Nacional de Inglés, para el ejercicio fiscal 2023. México: DOF. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5676237&fecha=30/12/2022#gsc.tab=0
Diario Oficial de la Federación (2024). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. México: DOF. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf
González, A. (2003). La investigación en las ciencias sociales. Islas, 45(138), 125-135.
Guzmán, A.; J. Alvarado (2009). Fases y operaciones metodológicas en la investigación educativa. Asociación de investigadores en ciencias de la educación.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2010). Compendio de información geográfica municipal 2010. México: INEGI. https://www.inegi.org.mx/contenidos/app/mexicocifras/datos_geograficos/08/08045.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2020). Panorama Sociodemográfico de Chihuahua. Censo de Población y Vivienda 2020. México: INEGI. https://www.inegi.org.mx/contenidos/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/702825197810.pdf
Márquez-Palazuelos, M.; V. Lynn-Villezcas; S. González-Medina; J. Fong-Flores; C. Wall-Medrano (2018). Los procesos de socialización de docentes de inglés del Programa Nacional de Inglés para educación básica en las primarias públicas de Baja California. Revista Educación, 42(2), 42-65. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v42n2/2215-2644-edu-42-02-00042.pdf
Martínez, P. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento y Gestión, (20), 165-193. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64602005
Pamplón, E.; J. Ramírez (2018). Los libros de texto para la enseñanza del inglés en las escuelas primarias públicas mexicanas y su congruencia con el enfoque oficial. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 23(2), 141-157. https://www.redalyc.org/journal/2550/255055383010/
Ramírez, J.; E. Pamplón; S. Cota (2012). Problemática de la enseñanza del inglés en las primarias públicas de México: una primera lectura cualitativa. Revista Iberoamericana de Educación 60(2), 1-12. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/182064
Ramos, C.A. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Av. Psicol, 23(1), 9-17. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n1.167
Reyes, M.; G. Murieta; E. Hernández (2011). Políticas lingüísticas nacionales e internacionales sobre la enseñanza del inglés en escuelas primarias. Revista Pueblos y Fronteras Digital, 6(12), 167-197. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90621701007
Ricoy, C. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. Educação. Revista do Centro de Educação, 31(1), 11-22. https://www.redalyc.org/pdf/1171/117117257002.pdf
Rocha, J.; C. Del Cid; J. Vera (2023). Actividades de resolución de problemas para la enseñanza de inglés en educación media superior. Voces de la Educación, 8(16)174-197. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/646
Secretaría de Educación Pública (2010). Programa Nacional de Inglés en Educación Básica. México: SEP.
Secretaría de Educación Pública (2011). Programa Nacional de Inglés en Educación Básica. Fase de expansión. México: SEP.
Secretaría de Educación Pública (2017). Lengua Extranjera Inglés, Educación básica. Plan y programas de estudio, orientaciones didácticas y sugerencias de evaluación. México: SEP.
Secretaría de Educación Pública (2022). Plan de estudios de la educación básica 2022. México: SEP.
Sánchez, J.; N. Basurto (2024). Evaluación del aprendizaje de inglés de niños en el Programa Nacional de Inglés de México. CPU-E Revista de Investigación Educativa, (38), 78-109. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i38.2867
SEDESOL (2016). Informe anual sobre la situación de pobreza y rezago social. México: SEDESOL. http://diariooficial.gob.mx/SEDESOL/2016/Chihuahua_045.pdf
Varguillas, C.; S. Ribot. (2007). Implicaciones conceptuales y metodológicas en la aplicación de la entrevista en profundidad. Laurus, 13(23), 249-262. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102313
Villarreal, A.; L. Flores; I. Olave (2022). Estado de conocimiento de las investigaciones sobre la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras en Chihuahua (2012-2021). En Ramírez, J.; M. Reyes; R. Roux (eds.). Las investigaciones sobre la enseñanza y el aprendizaje de las lenguas extranjeras en México (2012-2021). México: Universidad de Sonora-Ediciones Comunicación Científica, 137-164. https://comunicacion-cientifica.com/wp-content/uploads/2023/01/073.-PDF09-Las-investigaciones-sobre-la-nsen?anza.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad de Guadalajara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.