Defending territories through critical educational practices. The case of CECYTEO
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i31.1530Abstract
The aim of this research is to analyze the educational practices for the defense of the territory in the College of Scientific and Technological Studies of the State of Oaxaca (CECyTEO). Theoretically, the research is based on Latin American critical pedagogy to understand the multiple territories where teachers can conduct liberating practices and notice their contributions. In the methodological aspect, a cross-sectional case study was developed. Eleven narratives written by teachers at the CECyTEO high school level and awarded in the contest organized by the System Unit for the Career of Teachers were collected. The analysis of the texts was guided by the following questions: What territory is being defended? What is it defending itself against? and How do you defend yourself? The results show four ways of perceiving the territory: body territory, territory in conflict, school territory and virtual school territory. In all cases, the dominant capitalist model that threatens individual and collective freedom is being confronted, which is reflected in counter-hegemonic, territorialized educational practices, emerging from otherness and located in praxis.
Downloads
References
Acerca del CECYTEO (s/f). http://www.cecyteo.edu.mx/Nova/Site/About
Avendaño, A. (2018, 6 octubre). Megaproyectos en Oaxaca, prueba de fuego para Obrador. El Imparcial de Oaxaca. https://imparcialoaxaca.mx/oaxaca/227714/megaproyectos-en-oaxaca-prueba-de-fuego-para-obrador/#google_vignette
Binda, N.; F. Benavent (2022). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Revista de Ciencias Económicas, 31(2), 179-187. https://doi.org/10.15517/rce.v31i2.12730
Bonfil, G. (1989). Lo indio desindianizado. México Profundo, Una civilización negada. México: SEP-CIESAS, 55-72. https://zoonpolitikonmx.files.wordpress.com/2012/07/mexico-profundo-guillermo-bonfil-batalla.pdf
Busquets, M.; M. Torres; R. Martínez (2015). Autonomía, territorio y educación intercultural: Actores locales y experiencias comunitarias latinoamericanas. Desacatos: Revista de Ciencias Sociales, (48), 6-11. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5785720.pdf
Cabaluz-Ducasse, J. (2016). Pedagogías críticas latinoamericanas y filosofía de la liberación. Potencialidades de un diálogo teórico-político. Educación y educadores. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/5061/4190
CEPPEMS y CGEMSySCT. (2021). La Educación Media Superior de Oaxaca ante el reto de generar ambientes de aprendizaje a distancia. 2021_La-EMS-de-Oaxaca-ante-retos-de-generar-ambiestes-de-aprendizaje-a-distancia https://www.oaxaca.gob.mx/ceppems/wp-content/uploads/sites/8/2022/04/2021_La-EMS-de-Oaxaca-ante-el-reto-de-generar-abiemntes-de-aprendizaje-a-distancia.pdf
Cortés-González, P.; J. Rivas-Flores; M. Márquez-García; B. González-Alba (2021). Resistencia contrahegemónica para la transformación escolar en el contexto neoliberal. El caso del instituto de educación secundaria Esmeralda en Andalucía. Izquierdas, 50. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-50492021000100213
Cruz D.; E. Vázquez; G. Ruales; M. Bayón; M. García-Torres (2017). Mapeando el cuerpo-territorio. Guía metodológica para mujeres que defienden sus territorios. Perú.. https://miradascriticasdelterritoriodesdeelfeminismo.files.wordpress.com/2017/11/mapeando-el-cuerpo-territorio.pdf
Donoso, A. (2023). La educación en las luchas revolucionarias: Iván Illich, Paulo Freire, Ernesto Guevara y el pensamiento latinoamericano. Argentina: CLACSO. https://libreria.clacso.org/publicacion.php?p=2773&c=1
Esteva, G. (2014). La libertad de aprender. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 28(2), 39-50. http://redalyc.org/articulo.oa?id=27433840005
Foucault, M. (1984). História da Sexualidade II, O Uso dos Prazeres. (8a. ed.) España: Graal. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2940574/mod_resource/content/1/História-da-Sexualidade-2-O-Uso-dos-Prazeres.pdf
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. México: FCE.
Freire, P. (2004). Pedagogía da autonomía: Brasil: Paz e Terra SA. https://archive.org/details/PedagogiaDeLaAutonomia/mode/2up
Freire, P. (2012). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. México: Siglo XXI Editores.
Gutiérrez, N. (1987). Avances en los estudios sobre los códices mixtecos. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 15(58), 35-45. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.1987.58.1353
Haesbaert, R. (2020). Del cuerpo-territorio al territorio-cuerpo (De la tierra): contribuciones Decoloniales. Cultura y Representaciones Sociales, 15(29), 267-301. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102020000200267&lng=es&tlng=es
Henry, M. (2007). Filosofía y fenomenología del cuerpo. Ensayo sobre la ontología de Maine de Biran. (Presentación y trad., Juan Gallo Reyzábal). España: Sígueme.
Illich, I. (2011). La sociedad desescolarizada (1ª. ed.). Argentina: Ediciones Godot.
INEE (2019). Panorama Educativo de México. https://www.inee.edu.mx/publicaciones/panorama-educativo-de-mexico-2018-educacion-basica-y-media-superior/
Lefebvre, H. (1974) 1986. La producción del espace. España: Anthropos.
Luna, E. (2003). La pedagogía que vendrá: Más allá de la cultura escolar positivista. Utopía y Praxis Latinoamericana: Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, 8(23), 87-95. https://biblat.unam.mx/es/revista/utopia-y-praxis-latinoamericana/articulo/la-pedagogia-que-vendra-mas-alla-de-la-cultura-escolar-positivista
Macías, A.; Y. Peña; D. Bernal (2021). Un territorio que le habla a la escuela. La experiencia de la Expedición Educativa en Neiva. Territorios, (44-Esp.). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.9036
MARCA (2022, 16 agosto). https://www.diariomarca.com.mx/2022/08/16-docentes-del-cecyteo-reconocidos-a-nivel-nacional-por-excelencia-en-su-labor-academica/
Marco Curricular Común, EMS (2022). Proyecto de transformación de la Educación Media Superior La Nueva Escuela Mexicana. https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/work/models/sems/Resource/13516/1/images/MarcoCurricularComunEMS2022.pdf
Mejía, M. (2013). Educaciones y Pedagogías Críticas del Sur (Cartografías de la Educación Popular). Chile: Editorial Quimantú.
Ospina, C.; V. Montoya; L. Sepúlveda (2021). La escuela es territorio. Cartografía social de experiencias pedagógicas en instituciones educativas de Medellín y Bello, Colombia. Territorios (44-Esp.). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.9024
Paz, M. (2017). Luchas en defensa del territorio. Reflexiones desde los conflictos socioambientales en México. Acta Sociológica, (73). https://doi.org/10.1016/j.acso.2017.08.007
Robichaux, D. (2007). Identidades indefinidas: entre “indio” y “mestizo” en México y América Latina. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM, (13). https://doi.org/10.4000/alhim.1753
Rodríguez, V.; R. Sánchez (2022). Resistencia comunitaria como pedagogía emergente para una Educación Ambiental de la Sustentabilidad. Reflexiones desde Jilotzingo y Temacapulin, México. Revista CoPaLa: Construyendo Paz Latinoamericana, (14). https://doi.org/10.35600/25008870.2022.14.0218
Suárez, D. (2022). Narrativas autobiográficas, pedagogía y territorio: cartografías de experiencia escolar. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 7(2). https://doi.org/10.48162/rev.36.077
Walsh, C. (2007). Interculturalidad, colonialidad y educación. Revista Educación y Pedagogía, 19(48). https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6652
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad de Guadalajara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.