Teachers and the New Mexican School: A glimpse of the experience of teachers in Jalisco

Authors

  • Luciano Oropeza Sandoval Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i30.1574

Abstract

In this paper we discuss a number of events that converged around the implementation of the curricular proposal of the New Mexican School (NEM), ranging from the publication of the document “Curricular Framework and Study Plan 2022 of Mexican Basic Education” to the first months of activity of the 2023-2024 school year. In this period of time we address the socialization experiences that took place among Jalisco teachers from August to December 2022, the training provided in the first week of January 2023 and the subsequent sessions of the School Technical Council. With these events, we wish to offer a reflection on the training dynamics deployed by federal and state authorities in Jalisco among basic education teachers. The main support for these reflections comes from research conducted by basic education teachers and researchers from the University of Guadalajara, who took on the challenge of learning about the forms of appropriation of the theoretical and methodological contents of this educational modality experienced by the teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciano Oropeza Sandoval, Universidad de Guadalajara

Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor-investigador, Universidad de Guadalajara. México.

References

Celis, M. (2024). La capacitación de los profesores de educación básica frente a la Nueva Escuela Mexicana: el caso de cuatro profesores de una escuela primaria estatal de Guadalajara. Tesis de Maestría en Ciencias de la Educación. México: ISIDM/SEJ.

Gaspar, L. (2024). La capacitación de los profesores de educación básica frente a la Nueva Escuela Mexicana: el caso de cuatro educadoras de Tlaquepaque. Tesis de Maestría en Ciencias de la Educación. México: ISIDM/SEJ.

Guzmán, G. (2024). La capacitación de los profesores de educación básica frente a la Nueva Escuela Mexicana: el caso de cuatro profesores de una escuela secundaria estatal de Guadalajara. Borrador inconcluso de tesis. México.

Olmos, I. (2024). La capacitación de los profesores de educación básica frente a la Nueva Escuela Mexicana: el caso de cuatro profesores de una escuela secundaria federal de Tala. Tesis de Maestría en Ciencias de la Educación. México: ISIDM/SEJ.

Rockwell, E. (2018). Claves para la apropiación: la educación rural. En Arata, N.; J. Escalante; A. Padawer (comps.). Vivir entre escuelas. Relatos y presencias. Antología esencial. Argentina: CLACSO,139-172.

Rockwell, Elsie (2018). La dinámica cultural de la escuela”. En Arata, N.; J. Escalante; A. Padawer (comps.). Vivir entre escuelas. Relatos y presencias. Antología esencial. Argentina: CLACSO, 305-330.

Valenzuela, J. (2024). La capacitación de los profesores de educación básica frente a la Nueva Escuela Mexicana: el caso de cuatro profesores de una escuela secundaria federal de Guadalajara. Tesis de Maestría en Ciencias de la Educación. México: ISIDM/SEJ.

Zamora, A. (2024). La capacitación de los profesores de educación básica frente a la Nueva Escuela Mexicana: el caso de cuatro profesores de una escuela primaria federal de Tlaquepaque. Tesis de Maestría en Ciencias de la Educación. México: ISIDM/SEJ.

Published

2024-06-26