Educational assessment: back to its origins - the process, not the moment
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i28.1350Abstract
This paper arises from a critical exercise about the role of evaluation in Colombia in the "new normality" after the education was affected by the Covid-19 pandemic, by the losses that families assumed and by the confrontations of public order in which the country was immersed. Faced with this reality to which teachers were not oblivious, this essay tries to reveal the original meaning of educational evaluation, highlighting that it transcends all types of measurement or classification and rather welcomes the other in its continuous improvement. For this, a hermeneutic exercise on evaluation is carried out from the perspective of an experience lived in the virtual classroom after the pandemic. Elements to be considered emerge from this, such as trust in the Other, reflection on classroom management itself, analysis of the context and the complete relinquishment of control. It is concluded that the educational evaluation requires an effort not to repeat the behaviors that repress and harm our students. Given the reality of the territories and the historical period, the evaluation must return to the learning process and not to the moment in which a result is demonstrated.
Downloads
References
Álvarez, N. (2010) La evaluación educativa. Pedagogía Magna, (8), 159-167 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3628044
Alves, F.; H. Ardila; T. Fernández; M. D'Angelo; M. Vivanco; W. Paz; R. Yamil; T. Segura;C. Juárez; M. Heredia; F. Nichel (2018). Juventudes e infâncias latino-americanas: a experiência da escola de pós-graduação da clacso. Revista Juvetude.br, (16), 46-49. https://juventudebr.emnuvens.com.br/juventudebr/article/view/184
Bohórquez, E. (2021, 9 de septiembre). La historia del escándalo del Mintic, Karen Abudinen y Centros Poblados. El Espectador. https://www.elespectador.com/economia/la-historia-del-escandalo-del-mintic-centros-poblados-y-karen-abudinen/
Calvo, C. (2013). Territorios y cartografías educativas. Territorios y cartografías educativas: Construyendo sentidos de las educaciones del siglo XXI. Colombia: Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano -CINDE y COLCIENCIAS. https://repository.cinde.org.co/handle/20.500.11907/2122
Espitia, J.; T. Fernández (2023). La educación artística como escenario para el desarrollo de capacidades creativas. Revista Acción y Reflexión Educativa, (48), 6-21 https://revistas.up.ac.pa/index.php/accion_reflexion_educativa/article/view/3460
Estévez, C. (2017). Evaluación integral por procesos. Una experiencia construida desde y en el aula. Colombia: Magisterio Editorial.
Fernández, T.; F. Sarmiento (2014). ¿Qué hay detrás de la profesión de educar? Un amor a la vida. Nodos y Nudos, 4(36), 117-122. https://doi.org/10.17227/01224328.3117
Fernández, T. (2020). Fenomenología de la responsabilidad por el Otro: un estudio sobre la vocación de la docencia. Revista Educación UCR, 44(1), 1-19. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.39145
Fernández, T. (2020, 5 de abril). Lo que nos deja el coronavirus: volver a lo esencial. Cuando la vida comienzo a acontecer. https://www.cuandolavida.com/loquenosdejaelcoronavirus/
Fernández, T. (2021). Apuestas educativas en momentos de transición hacia la paz. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 7(2), 30-41. https://doi.org/10.22370/ieya.2021.7.2.2875
Granados, C. (2022, 12 de mayo). Clan del Golfo: ¿qué hubo detrás del paro armado? El Espectador. https://www.elespectador.com/judicial/clan-del-golfo-que-hubo-detras-del-paro-armado/
Lévinas, E. (2014). Alteridad y trascendencia. España: Arena Libros.
López, A. (2019). La evaluación como herramienta para el aprendizaje. Conceptos, estrategias y recomendaciones. Colombia: Magisterio Editorial.
Meirieu, P. (2007). Frankenstein Educador. España: Laertes.
Mèlich, J. (2014). Lógica de la crueldad. Barcelona: Herder Editorial.
Mercado, A.; O. Higuera (2022, 6 de mayo). Clan del Golfo opera en 10 municipios de Montes de María. La Contratopedia Caribe. https://lacontratopediacaribe.com/clan-del-golfo-opera-en-10-municipios-de-montes-de-maria/
Ministerio de Educación Nacional (2009). DECRETO 1290. Por el cual se reglamenta la evaluación del aprendizaje y promoción de los estudiantes de los niveles de educación básica y media. Colombia: Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-187765_archivo_pdf_decreto_1290.pdf
Ministerio Educación Nacional (2019). DECRETO 1330. Por el cual se sustituye el Capítulo 2 y se suprime el Capítulo 7 del Título 3 de la Parte 5 del Libro 2 del Decreto 1075 de 2015 -Único Reglamentario del Sector Educación. Colombia: Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-387348_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2023, 23 de agosto). Sistema Institucional de Evaluación de los Estudiantes -SIEE-. Colombia: Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-preescolar-basica-y-media/Evaluacion/Evaluacion-de-estudiantes/397381:Sistema-Institucional-de-Evaluacion-de-los-Estudiantes-SIEE
Ministerio de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (2021, 10 de febrero). Así conectarán los Centros Digitales a estudiantes y ‘profes’ de 14.745 colegios públicos del país. Colombia: MINTIC. https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/Sala-de-prensa/Noticias/161597:Asi-conectaran-los-Centros-Digitales-a-estudiantes-y-profes-de-14-745-colegios-publicos-del-pais
Morín, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencias y la Cultura. Colombia: Editorial Magisterio.
Murillo, J.; N. Hidalgo (2015). Dime cómo evalúas y te diré qué clase de sociedad construyes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 5-9. https://revistas.uam.es/riee/article/view/2972
Rosales, M. (2014). Proceso evaluativo: evaluación sumativa, evaluación formativa y Assesment: su impacto en la educación actual. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires. https://eduvirtual.cuc.edu.co/moodle/pluginfile.php/616134/mod_resource/content/2/OEI%20TIPOS%20DE%20EVALUACION.pdf
Santos, M. (2017). Una flecha en la diana: la evaluación como aprendizaje. España: Narcea.
Serrano, C. (2022, 9 de mayo). Paro armado en Colombia: 5 claves para entender las acciones violentas con las que el Clan del Golfo paralizó parte de Colombia. BBC NEWS MUNDO. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-61385661#:~:text=El%20jueves%205%20de%20mayo,4%20d%C3%ADas%20de%20paro%20armado%22
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Universidad de Guadalajara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.