Analysis of the social responsibility of university students from the south of Tamaulipas, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i29.1418Abstract
This research aims to analyze the perceptions of social responsibility in university students from southern Tamaulipas, Mexico. The methodology is empirical, quantitative, cross-sectional and with a descriptive-correlational scope. In the first semester of 2022, 340 questionnaires were collected from university students from a college in Tamaulipas and analyzedwith the SPSS software. The results show the adoption of social responsibility by the students, with differences by sex and social class. As a finding, the correlations suggest the bidimensionality of the concept, questioning previous works. We concluded that the idea of social responsibility exists in students and will be reflected in their future insertion into the labor market. Our research findings also contribute to the construction of a new topic.Downloads
References
Barajas, J.; M. Benitez; R. Ramírez (2020). Responsabilidad social del estudiante en una universidad pública de México. Revista Venezolana de Gerencia, (91), 1140-1158. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i91.33207
Bolio, V.; L. Pinzón (2019). Construcción y validación de un instrumento para evaluar las características de la responsabilidad social universitaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 79-96. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.005
Chen, S.; J. Nasongkhia; J. Donaldson (2015). University Social Responsibility (USR): Identifying an Ethical Foundation within Higher Education Institutions. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 14(4), 165-172. https://eric.ed.gov/?id=EJ1077652 - :~:text=Social responsibility is a responsibility,which takes into account the
Davidovich, M.; A. Espina; G. Navarro; L. Salazar (2005). Construcción y estudio piloto de un cuestionario para evaluar comportamientos socialmente responsables en estudiantes universitarios. Revista de Psicología, 15(1), 125-139. https://www.redalyc.org/pdf/264/26414110.pdf
De la Calle, C., García, J., Giménez, P.; Ortega, M. (2008). Validación y medida de la responsabilidad social en la universidad. Revista Complutense de Educación, 19(2), 385-404. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2579899
Duque, P.; L. Cervantes (2019). Responsabilidad social universitaria?: una revisión sistemática y análisis bibliométrico. Estudios Gerenciales, 35(153), 451-464. https://doi.org/10.18046/j.estger.2019.153.3389
Fonseca, I.; J. Bemate; M. Betancourt; B. Barón; J. Cobo (2019). Developing Social Responsibility in University Students. ICETC 2019: Proceedings of the 2019 11th International Conference on Education Technology and Computers. https://doi.org/10.1145/3369255.3369275
Forero-Jiménez, M. (2019). Modelo de responsabilidad social universitaria: una propuesta para las instituciones colombianas. Revista de Investigación Desarrollo e Innovación, 9(2), 249-260. https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n2.2019.9160
Freeman, R. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach. Boston: Pitman Publishing.
Gaete, R.; J. Álvarez (2019). Responsabilidad social universitaria en Latinoamérica. Los casos de URSULA y AUSJAL. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 19(3), 1-27. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v19i3.38637
García, J.; C. De la Calle; M. Valbuena; T. De Dios (2016). Hacia la validación del constructo “responsabilidad social del estudiante universitario”. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(3), 41-58. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/32987
Gasca, E.; J. Olvera (2011). Construir ciudadanía desde las universidades, responsabilidad social universitaria y desafíos ante el siglo XXI. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, (56). https://www.redalyc.org/pdf/105/10516855002.pdf
Gupo Radar (2022). Calcule usted mismo el tamaño de su muestra o su margen de error. http://www.gruporadar.com.uy/01/calcule-usted-mismo-el-tamano-de-su-muestra-o-su-margen-de-error/
Hair, J.; G. Hult; C. Ringle; M. Sarstedt (2017). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) (Segunda). Sage publications.
Hess, D.; B. Collins (2018). Climate Change and Higher Education: Assessing Factors That Affect Curriculum Requirements. Journal of Cleaner Production, (170), 1451-1458. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.09.215
Jensen, M.; W. Meckling (1976). Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Estructure. Journal of Financial Economics, 3(4), 035-360. https://doi.org/10.1016/0304-405X(76)90026-X Get rights and content
Kline, R. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. Nueva York: The Guilford Press. https://doi.org/10.5840/thought194520147
Krejcie, R.; D. Morgan (1970). Determining Sample Size for Research. Educational and Psychological Measurement, (30), 607-610. https://doi.org/10.1177/001316447003000308
Macías, D.; C. Bastidas (2019). Responsabilidad social universitaria?: estudio de caso desde la perspectiva de los estudiantes. Ingeniería Industrial, VI(23), 23-44. https://www.redalyc.org/journal/2150/215067134003/html/ - :~:text=Resumen%3A La Responsabilidad Social Universitaria,incluyendo todas las partes interesadas
Nahuat, B.; M. Ochoa; D. Morales (2020). La responsabilidad social empresarial practicada por una empresa multinacional en un país huésped. Una visión a través de su capital humano. En Azuela, J.; J. Arias; K. Jiménez; C. Estrada (eds.). Gestión sustentable de la empresa. México: Consejo Editorial del Consejo de Publicaciones de la Universidad Autónoma de Tamaulipas.
Niño, T.; M. Cortés (2018). Comunicación estratégica y responsabilidad social empresarial, escenarios y potencialidades en creación de capital social: Una revisión de la literatura. Revista Prisma Social, (22), 127-158). https://revistaprismasocial.es/article/view/2570
Núñez, I.; E. Bermudez (2019). Responsabilidad Social Universitaria (RSU), Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) y Gestión de la Comunicación Organizacional, (GECONTEC) Revista Internacional de Gestión del Conocimiento y la Tecnología, 7(1), 104-115. https://www.upo.es/revistas/index.php/gecontec/article/view/4059
Núñez, L.; G. Lescano; F. Ibarguen; L. Huamani (2019). Consideraciones teóricas en torno a la Responsabilidad Social de la Educación. Revista Venezolana de Gerencia, 24(87). https://www.redalyc.org/journal/290/29060499007/html/
Olvera, G.; O. Sánchez-Armás; O. Palacios; S. Medina; M. Armendáriz (2022). La Responsabilidad Social Universitaria y su implementación: una revisión panorámica. Emerging Trends in Education, 2(8A), 107-124. https://doi.org/10.19136/etie.a4n8A.4756
Pegalajar-Palomino, M.; E. Martínez-Valdivia; A. Burgos-García (2021). Análisis de la responsabilidad social en estudiantes universitarios de educación. Formación Universitaria, 14(2), 95-104. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000200095
Question Pro (2022). Calculadora de Muestras. https://www.questionpro.com/es/calculadora-de-muestra.html
Reyes, G.; V. Martin-Fiorino (2019). Educación en países andinos 1995-2015: Estudio comparativo sobre inversión realizada y responsabilidad social. Revista de Ciencias Sociales, XXV(3), 101-113. https://www.redalyc.org/journal/280/28060161007/html/
Rodríguez, G.; E. Cano; X. Vélez (2018). Social University Responsibility: An Approach to the Public University’s Relationship with the Student. Revista ECA Sinergia, 91(1), 24-36. https://www.redalyc.org/journal/5885/588562086003/
Romero-Argueta, J.; E. Coreas-Flores; P. Severino-González (2020). Responsabilidad social del estudiante universitario en El Salvador: Género y territorio. Revista de Ciencias Sociales, XXVI (Núm. especial), 426-441. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7599955
Schwalb, M.; M. Prialé; F. Vallaeys (2019). Guía de responsabilidad social universitaria. Perú: Universidad del Pacífico. https://repositorio.up.edu.pe/handle/11354/2465
Severino-González, P.; M. Sánchez-Limón; L. Rodríguez-Jasso; P. Reyes-Cornejo (2023). Percepción de estudiantes universitarios sobre responsabilidad social?: entre el estallido social y la crisis sanitaria. Formación Universitaria, 16(1), 67-76. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062023000100067
Vallaeys, F. (2008). Responsabilidad Social Universitaria: Una nueva filosofía de gestión ética e inteligente para las universidades. Revista de Educación Superior y Sociedad. Nueva Época, 13(2). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000182170
Vallaeys, F. (2018). Las diez falacias de la responsabilidad social universitaria. Revista Digital de Investigación Universitaria, 12(1), 34-48. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.12.716
Veblen, T. (1971). Teoría de la clase ociosa. México: FCE.
Weber, M. (1977). Economía y sociedad. México: FCE.
Wernerfelt, B. (1984). A Resource-Based View of the Firm. Strategic Management Journal, (5), 171-180. https://doi.org/10.2307/2486175
Downloads
Published
Issue
Section
License
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.