Motherhood experiences of researchers in the university space
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i31.1514Abstract
During the last decade, educational policy has sought to promote gender equality in higher education institutions in Mexico. Although it is true that the institutional discourse of universities expresses this commitment, how much are the daily practices of these spaces being modulated when they have been configured by certain legitimized practices that symbolically contribute to their ordering? The aim of this study is to retrieve the experience of motherhood of researchers from a public university to understand how they have coped with the demands of their work and of high academic production at the same time as they deal with motherhood and child care. The research methodology is phenomenological, based on interviews with researchers. The corpus shows very interesting findings, because although some of them have managed to consolidate their research work, it is also true that they have faced tensions on a daily basis, as well as violence, sexism and discrimination, even for being mothers. Since the discourse of gender equality has not managed to permeate institutional practices, the resolution of strategies to survive both at work and in the family remains largely personal.
Downloads
References
Aceves, J. (1994). Sobre los problemas y métodos de la historia oral. En De Garay, G. (coord.). La historia con micrófono. Textos introductorios a la historia oral. México: Instituto Mora, 33-46.
Acker, S.; C. Armenti (2004). Sleepless in Academia. Gender and Education, 16(1), 2-24. https://sites.ualberta.ca/~lgotell/OB_Articles/acker.pdf
Ahmed, S. (2018). Vivir una vida feminista. España: Ediciones Bellaterra.
Armenti, C. (2000). Women Academics Blending Private and Public Lives. Tesis de Doctorado en Filosofía. Canadá: Universidad de Toronto. https://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk3/ftp04/nq53860.pdf
Blazquez, N. (2008). El retorno de las brujas. Incorporación, aportaciones y críticas de las mujeres a la ciencia. México: UNAM.
Bourabain, D. (2021). Everyday Sexism and Racism in the Ivory Tower: The Experiences of Early Career Researchers on the Intersection of Gender and Ethnicity in the Academic Workplace. Gender, Work & Organization, (28), 248-300. https://onlinelibrary.wiley.com/toc/14680432/2021/28/1
Buquet, A.; J. Cooper; A. Mingo; H. Moreno (2013). Intrusas en la universidad. México: IISUE.
Burin, M. (2004). Género femenino, familia y carrera laboral: conflictos vigentes. En Subjetividad y Procesos Cognitivos, (5), 48-77. https://xenero.webs.uvigo.es/profesorado/mabel_burin/articulo_mabel_burin.pdf.
Burin, M. (2008). Las ‘fronteras de cristal’ en la carrera laboral de las mujeres. Género, subjetividad y globalización. Anuario de Psicología, (39), 75-86. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97017401006.
Castelao, I. (2022). The Discreet Habits of Subtle Violence: an Approach to the Experiences of Woman Full Professors in Neoliberal Times. Gender and Education, 34(2), 216-230. https://doi.org/10.1080/09540253.2020.1815660
Castelao, I. (2022a). Navegar la universidad neoliberlizada, practicas de adpatacion y queja de profesoa titualres. Nómadas, (56), 93-109. https://nomadas.ucentral.edu.co/nomadas/pdf/nomadas_56/56_5C_Navegar_la_universidad_neoliberalizada.pdf
Castañeda, M. (2016). Epistemología y metodología feminista: debates teóricos. En Jarquín, M. (coord.). El campo teórico feminista. Aportes epistemológicos y metodológicos. México: CEIICH-UNAM, 79-112. https://metodologiainvestigacionfeminista.files.wordpress.com/2018/05/epistemologia-y-metodologia-feminista.pdf
Cerros, E. (2021). Ser madre y académica de alto rendimiento. Imaginarios presentes en las universidades respecto a la maternidad y el desempeño académico. Revista Géneros, 29(2), 84-108. https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/40
Flores, N.; I. Nava; E. Ortiz; T. García (2017). Trabajo doméstico y de cuidados: un análisis de las poblaciones académica, administrativa y estudiantil de la UNAM. México: CIEG/UNAM.
Gallardo, M. (2020). Does Maternity Affect Women’ careers? Perceptions of Working Mothers in Academia. Educacion XXI, 24(1), 405-428. https://www.redalyc.org/journal/706/70666127016/html/
Grant, L.; I. Kennelly; K. Ward (2000). Revisiting the Gender, Marriage, and Parenthood Puzzle in Scientific Careers. En Women’s Studies Quarterly, 28(1-2), 62-85.
Guzmán, M.; T. Rocha; K. Reynoso; P. Gurrola (2021). Caminar con pies de plomo. Estrategias de sosteniblidad en mujeres académicas. Asparkia, (39), 185-211. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/asparkia/article/view/4487
Hernández, J. (2020). La construcción social de la maternidad en México y las mujeres que deciden no procrear”. Femeris, 5(1), 33-44. https://e-revistas.uc3m.es/index.php/FEMERIS/article/view/5153/3632
INMUJERES (2018). Boletín Inmujeres. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/BoletinN2_2018.pdf
Isgro, K.; M. Castañeda (2015). Mother in U.S. Academia: Insights from Lived Experiences. Women’s Studies International Forum, (48), 1-2. https://www.researchgate.net/publication/271225237_Mothers_in_US_Academia_Insights_from_Lived_Experiences
Jenkins, K. (2020). Academic Motherhood and Fieldwork: Juggling Time, Emotions, and Competing Demands. Transactions of the Institute of British Geographers, 45(3), 693-704. https://rgs-ibg.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/tran.12376
Kral, K.; S. Martínez; F. Preciado; A. Buquet (2009). Neoliberal Policies in Mexican Higher Education: Acritical Feminist Perspective. Symposium: Gender equity and competing discourses in higher education: a cross-national comparison. UK: University of London, 1-12.
Lagarde, M. (1996). El género. En Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia. España: Horas y Horas, 13-38. https://repositorio.ciem.ucr.ac.cr/jspui/handle/123456789/259
Lau, A. (1998). Cuando hablan las mujeres. En Bartra, E. (comp.). Debates en torno a la una metodología feminista. México: UAM, 185-198. https://biblioteca.colson.edu.mx/e-docs/RED/Debates_en_torno_a_una_metodologia-El_Bartra.pdf
Lewis, M. (1993). Without a Word. Teaching beyond Women’s silence. New York: Routledge.
Martínez, S.; F. Preciado; G. Cordero (2009). Las académicas ante la política de pago por méritos. Un estudio en la Universidad de Colima. En Chávez, A.; R. Chávez; É. Ramírez; M. Cruz; G. Cervantes (coords.). Género y trabajo en las universidades. México: Universidad de Guadalajara, 253-284. https://ddsudg.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/08/genero_y_trabajo_en_las_universidades.pdf
Mingo, A.; H. Moreno (2015). El ocioso intento de tapar el sol con un dedo; violencia de género en la universidad. Perfiles Educativos, 36(148), 138-155. https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/49318.
Morley, L. (2011). Misogyny Posing as Measurement: Disrupting the Feminisation Crisis Discourse. Contemporany Social Science, 6(2), 223-235. https://www.researchgate.net/publication/232840407_Misogyny_posing_as_measurement_Disrupting_the_feminisation_crisis_discourse
Palomar, C. (2009). Maternidad y mundo académico. Alteridades, 19(38), 55-73. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172009000200005
Penalva, A. (2019). La discriminación por maternidad y conciliación en el ámbito universitario. FEMERIS: Revista Multidisciplinar de Estudios de Género, 4(2), 132-153. https://doi.org/10.20318/femeris.2019.4768
Red Nacional de Instituciones de Educación Superior Caminos para la Igualdad de Género (2023). Declaratoria Caminos para la igualdad de género en las instituciones de educación superior. https://wp.ucol.mx/renies/index.php/declaratoria/
Ricoeur, P. (1995). Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido. México: Siglo XXI.
Vega, R.; Y. Cira; K. Villagómez (2022). Entre el trabajo reproductivo y el ingreso al SNI: una disyuntiva para las académicas universitarias. Revista Iberamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(25), 1-29. https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1392
Tena, O.; C. Rodríguez; P. Jiménez (2010). Malestares y uso del tiempo en investigadoras de la Facultad de Estudios Superiores (FES) Iztacala. Investigación y Ciencia, 18(46), 64-75. https://www.academia.edu/7082807/2010_Malestares_y_uso_del_tiempo-Tena_Rodriguez_Jimenez-Inv_y_Ciencia
Tena, O.; L. Muñoz (2010). Maternidad y productividad institucional en investigadoras de la UNAM. Jornadas Anuales de Investigación, 2009. México: CEIICH-UNAM. https://ru.ceiich.unam.mx/handle/123456789/3293
Tubert, S. (1996). Introducción. En Tuber, S. (ed.). Figuras de la madre. España: Catedra, 7-37.
Universidad de Colima (2019). Numeralia institucional 2019. https://portal.ucol.mx/cpdi/numeralia.htm
Universidad de Colima (2020). Numeralia institucional 2020. https://portal.ucol.mx/cpdi/numeralia.htm
Universidad de Colima (2021). Numeralia institucional 2021. https://portal.ucol.mx/cpdi/numeralia.htm
Universidad de Colima (2022). Numeralia institucional 2022. https://portal.ucol.mx/cpdi/numeralia.htm
Universidad de Colima (2023). Numeralia institucional 2023. https://portal.ucol.mx/cpdi/numeralia.htm
Ward, K.; L. Wolf-Wendel (2004). Academic Motherhood: Managing Complex in Research Universities. The Review of Higher Education, 27(2), 233-257. https://www.researchgate.net/publication/236817807_Academic_Motherhood_Managing_Complex_Roles_in_Research_Universities
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad de Guadalajara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.