Co-creation of didactic strategies with GenAI: A model for chatbots integration as teaching assistants
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i34.1686Abstract
How can we use Generative Artificial Intelligence (GenAI) to create teaching strategies? This text explores various references for the integration of technology in education, seeking theoretical and methodological elements to begin co-creating pedagogical strategies in a participatory way with GenAI chatbots. A methodological route is proposed based on the concept of the Zone of Proximal Development (Vygotsky, 1979) to define a sociocultural framework for knowledge construction; the #PPAI6 technopedagogical model for Human-Artificial Intelligence collaboration in learning processes (Urmeneta, Romero, 2024); and the Systematic Instructional Design model (Dick et al., 2009) as a guide for the construction of teaching-learning strategies. From these considerations, a sequence of steps is proposed to foster the collaborative co-creation of content with GenAI (Romero et al., 2024) for educators at all educational levels. In this way, the construction of prompts or instructions is suggested to support the design of educational proposals aimed at teaching and assessment. Finally, some preliminary conclusions are presented on how to continue developing methodologies that support participatory co-creation with GenAI.Downloads
References
Bates, A. (2015a). Capítulo 8: Elección y uso de los medios de comunicación en la educación: el modelo SECTIONS. En Bates, A. (ed.). La enseñanza en la Era Digital. Una guía para la enseñanza y el aprendizaje. Creative Commons no comercial 4.0, 269-322. https://cutt.ly/Ee6AtKPE
Bates, A. (2015b). Anexo 2: Preguntas para orientar la elección y el uso de los medios. En Bates, A. (ed.). La enseñanza en la Era Digital. Una guía para la enseñanza y el aprendizaje. Creative Commons no comercial 4.0, 494-497. https://cutt.ly/Ee6AtKPE
Biblioteca Complutense (2024) Biblioguía de citas en el estilo APA 7° edición. España: Universidad Complutense de Madrid. biblioguias.ucm.es/estilo-apa-septima/citar_inteligencia_artificial
Bloom, B. (1956). Taxonomía de los objetivos educativos: dominios cognitivo y afectivo. USA: David McKay Company, Inc.
Brandão, A.; L. Pedro; N. Zagalo (2024). Teacher professional development for a future with generative artificial intelligence–an integrative literature review. Digital Education Review, (45), 151-157. https://doi.org/10.1344/der.2024.45.151-157
Casar, C. (2023). Inteligencia Artificial Generativa. Anales de la Real Academia de Doctores de España, 8(3), 475-489. https://www.rade.es/imageslib/PUBLICACIONES/ARTICULOS/V8N3 - 01 - ED - CASAR.pdf
Castillo, P.; A. Beltrán (2024). Explorando Sesgos Culturales en La Inteligencia Artificial Generativa (IAG): Un Enfoque en La Arquitectura Y La Silla Latinoamericanas. Cuadernos Del Centro De Estudios de Diseño y Comunicación, (I22), 87-97). https://doi.org/10.18682/cdc.vi225.11223
Churches, A. (2008). Bloom's Digital Taxonomy. https://www.researchgate.net/publication/228381038_Bloom's_Digital_Taxonomy
Di Battista, A.; S. Grayling; E. Hasselaar; T. Leopold; R. Li; M. Rayner; S. Zahidi (2023). Future of jobs report 2023. World Economic Forum, 978-2.https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/
Dick, W.; L. Carey; J. Carey (2009). The Systematic Design of Instruction. USA: Merrill/Pearson.
García, L. (2025). Reconceptualización de la taxonomía de Bloom en la era de la IA (C.EaD-33). Contextos universitarios mediados. https://doi.org/10.58079/13rm1
Koehler, M.; P. Mishra; W. Cain (2015). ¿Qué son los Saberes Tecnológicos y Pedagógicos del Contenido (TPACK)? Virtualidad, Educación y Ciencia, 6(10), 9-23. https://www.punyamishra.com/wp-content/uploads/2016/08/11552-30402-1-SM.pdf
Ortiz, L.; V. Ortiz (2024). La inteligencia artificial en la educación superior. Conciencia Digital, 1(7), 115-131. https://doi.org/https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v7i1.2.2928
Pech, G.; J. Sanabria; M. Romero (2019). Applying Gradual Immersion Method to Chemistry: Identification of Chemical Bonds. En Stewart, A.; M. Mueller; D. Tippins (eds.). Converting STEM into STEAM Programs. Environmental Discourses in Science Education, 5. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-25101-7_15
Pech, G.; M. Romero (2024). Experiencias de inteligencia artificial generativa y programación para la educación en la región de los Valles. En Ayala, S.; D. Rodríguez (coords.). Tecnologías para el aprendizaje en la región Valles, Jalisco: vicisitudes de la brecha digital y la educación rural. México: Comunicación Científica. https://doi.org/10.52501/cc.231.07
Pérez-Ugena, M. (2024). Sesgo de género (en IA). EUNOMÍA. Revista En Cultura de La Legalidad, 26, 311-330. https://doi.org/10.20318/eunomia.2024.851
Ponce, A. (1994). Inteligencia artificial y educación. Sinéctica, (5), 1-10. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/537
Ranuharja, F.; Ganefri; F. Rizal; D. Langeveldt; R. Ejjami; A. Torres-Toukoumidis; N. Jalinus (2025). Relevance and Impact of Generative AI in Vocational Instructional Material Design: A Systematic Literature Review. Salud, Ciencia y Tecnología, 5, Artículo 1336. https://doi.org/10.56294/saludcyt20251336
Rodríguez, D. (2024). Experiencia de diseño de un curso-taller a distancia para la planeación de proyectos para fortalecer y enseñar lenguas indígenas. En Arcos, N.; G. Negrín; B. Morales (eds.). Educación superior e interculturalidad: Prácticas, retos y experiencias. México: Comunicación Científica, 107-126. https://doi.org/10.52501/cc.189
Romero, M.; T. Frosig; A. Taylor-Beswick; J. Laru; B. Bernasco; A. Urmeneta; O. Strutynska; M. Girard (2024). Manifesto in defence of human-centred education in the age of artificial intelligence. In Urmeneta, A.; M. Romero (eds.). Creative applications of artificial intelligence in education. Springer, 157-178. https://doi.org/10.1007/978-3-031-55272-4_12
Sánchez, M.; E. Carbajal (2023). La inteligencia artificial generativa y la educación universitaria: ¿Salió el genio de la lámpara? Perfiles Educativos, 45(Especial), 70-86. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.Especial.61692
Sánchez-Prieto, J.; V. Izquierdo-Álvarez; M. del Moral-Marcos; F. Martínez-Abad (2025). Inteligencia artificial generativa para autoaprendizaje en educación superior: Diseño y validación de una máquina de ejemplos. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 28(1), 59-81. https://doi.org/10.5944/ried.28.1.41548
Secretaría de Educación Pública (2024). Programa de estudio para la educación secundaria: Programa Sintético de la fase 6. México: SEP. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2024/06/Programa_Sintetico_Fase_6.pdf
Septiani, D.; P. Kostakos; M. Romero (2023). Analysis of Creative Engagement in AI Tools in Education Based on the #PPAI6 Framework. En Kubincová, Z.; F. Caruso; Te Kim; M. Ivanova; L. Lancia; M. Pellegrino (eds). Methodologies and Intelligent Systems for Technology Enhanced Learning, Workshops - 13th International Conference. Springer, Cham., 48-58. https://doi.org/10.1007/978-3-031-42134-1_5
Trejo-Quintana, J. (2023). Más preguntas que respuestas: La inteligencia artificial y la educación. Perfiles Educativos, 45(Especial), 43-55. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.Especial.61690
Vygotsky, L. (1979). Mind in society. The development of higher psychological processes. USA: Harvard University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.











