Co-creation of didactic strategies with GenAI: A model for chatbots integration as teaching assistants

Authors

  • Guillermo Emmanuel Pech Torres Universidad de Guadalajara
  • Dafne Rodríguez González Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i34.1686

Abstract

How can we use Generative Artificial Intelligence (GenAI) to create teaching strategies? This text explores various references for the integration of technology in education, seeking theoretical and methodological elements to begin co-creating pedagogical strategies in a participatory way with GenAI  chatbots. A methodological route is proposed based on the concept of the Zone of Proximal Development (Vygotsky, 1979) to define a sociocultural framework for knowledge construction; the #PPAI6 technopedagogical model for Human-Artificial Intelligence collaboration in learning processes (Urmeneta, Romero, 2024); and the Systematic Instructional Design model (Dick et al., 2009) as a guide for the construction of teaching-learning strategies. From these considerations, a sequence of steps is proposed to foster the collaborative co-creation of content with GenAI (Romero et al., 2024) for educators at all educational levels. In this way, the construction of prompts or instructions is suggested to support the design of educational proposals aimed at teaching and assessment. Finally, some preliminary conclusions are presented on how to continue developing methodologies that support participatory co-creation with GenAI.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guillermo Emmanuel Pech Torres, Universidad de Guadalajara

Doctor en Educación. Maestro en Tecnologías para el Aprendizaje. Coordinador de Innovación Digital y Didáctico. Docente, Uni­versidad de Guadalajara, México.

Dafne Rodríguez González, Universidad de Guadalajara

Doctorate student in Education. Master in Technology for Learning. Lines of investigation: Nuevas literacidades, Tecnologías para el aprendizaje e Innovación Educativa. Universidad de Guadalajara. Mexico.

References

Bates, A. (2015a). Capítulo 8: Elección y uso de los medios de comunicación en la educación: el modelo SECTIONS. En Bates, A. (ed.). La enseñanza en la Era Digital. Una guía para la enseñanza y el aprendizaje. Creative Commons no comercial 4.0, 269-322. https://cutt.ly/Ee6AtKPE

Bates, A. (2015b). Anexo 2: Preguntas para orientar la elección y el uso de los medios. En Bates, A. (ed.). La enseñanza en la Era Digital. Una guía para la enseñanza y el aprendizaje. Creative Commons no comercial 4.0, 494-497. https://cutt.ly/Ee6AtKPE

Biblioteca Complutense (2024) Biblioguía de citas en el estilo APA 7° edición. España: Universidad Complutense de Madrid. biblioguias.ucm.es/estilo-apa-septima/citar_inteligencia_artificial

Bloom, B. (1956). Taxonomía de los objetivos educativos: dominios cognitivo y afectivo. USA: David McKay Company, Inc.

Brandão, A.; L. Pedro; N. Zagalo (2024). Teacher professional development for a future with generative artificial intelligence–an integrative literature review. Digital Education Review, (45), 151-157. https://doi.org/10.1344/der.2024.45.151-157

Casar, C. (2023). Inteligencia Artificial Generativa. Anales de la Real Academia de Doctores de España, 8(3), 475-489. https://www.rade.es/imageslib/PUBLICACIONES/ARTICULOS/V8N3 - 01 - ED - CASAR.pdf

Castillo, P.; A. Beltrán (2024). Explorando Sesgos Culturales en La Inteligencia Artificial Generativa (IAG): Un Enfoque en La Arquitectura Y La Silla Latinoamericanas. Cuadernos Del Centro De Estudios de Diseño y Comunicación, (I22), 87-97). https://doi.org/10.18682/cdc.vi225.11223

Churches, A. (2008). Bloom's Digital Taxonomy. https://www.researchgate.net/publication/228381038_Bloom's_Digital_Taxonomy

Di Battista, A.; S. Grayling; E. Hasselaar; T. Leopold; R. Li; M. Rayner; S. Zahidi (2023). Future of jobs report 2023. World Economic Forum, 978-2.https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/

Dick, W.; L. Carey; J. Carey (2009). The Systematic Design of Instruction. USA: Merrill/Pearson.

García, L. (2025). Reconceptualización de la taxonomía de Bloom en la era de la IA (C.EaD-33). Contextos universitarios mediados. https://doi.org/10.58079/13rm1

Koehler, M.; P. Mishra; W. Cain (2015). ¿Qué son los Saberes Tecnológicos y Pedagógicos del Contenido (TPACK)? Virtualidad, Educación y Ciencia, 6(10), 9-23. https://www.punyamishra.com/wp-content/uploads/2016/08/11552-30402-1-SM.pdf

Ortiz, L.; V. Ortiz (2024). La inteligencia artificial en la educación superior. Conciencia Digital, 1(7), 115-131. https://doi.org/https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v7i1.2.2928

Pech, G.; J. Sanabria; M. Romero (2019). Applying Gradual Immersion Method to Chemistry: Identification of Chemical Bonds. En Stewart, A.; M. Mueller; D. Tippins (eds.). Converting STEM into STEAM Programs. Environmental Discourses in Science Education, 5. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-25101-7_15

Pech, G.; M. Romero (2024). Experiencias de inteligencia artificial generativa y programación para la educación en la región de los Valles. En Ayala, S.; D. Rodríguez (coords.). Tecnologías para el aprendizaje en la región Valles, Jalisco: vicisitudes de la brecha digital y la educación rural. México: Comunicación Científica. https://doi.org/10.52501/cc.231.07

Pérez-Ugena, M. (2024). Sesgo de género (en IA). EUNOMÍA. Revista En Cultura de La Legalidad, 26, 311-330. https://doi.org/10.20318/eunomia.2024.851

Ponce, A. (1994). Inteligencia artificial y educación. Sinéctica, (5), 1-10. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/537

Ranuharja, F.; Ganefri; F. Rizal; D. Langeveldt; R. Ejjami; A. Torres-Toukoumidis; N. Jalinus (2025). Relevance and Impact of Generative AI in Vocational Instructional Material Design: A Systematic Literature Review. Salud, Ciencia y Tecnología, 5, Artículo 1336. https://doi.org/10.56294/saludcyt20251336

Rodríguez, D. (2024). Experiencia de diseño de un curso-taller a distancia para la planeación de proyectos para fortalecer y enseñar lenguas indígenas. En Arcos, N.; G. Negrín; B. Morales (eds.). Educación superior e interculturalidad: Prácticas, retos y experiencias. México: Comunicación Científica, 107-126. https://doi.org/10.52501/cc.189

Romero, M.; T. Frosig; A. Taylor-Beswick; J. Laru; B. Bernasco; A. Urmeneta; O. Strutynska; M. Girard (2024). Manifesto in defence of human-centred education in the age of artificial intelligence. In Urmeneta, A.; M. Romero (eds.). Creative applications of artificial intelligence in education. Springer, 157-178. https://doi.org/10.1007/978-3-031-55272-4_12

Sánchez, M.; E. Carbajal (2023). La inteligencia artificial generativa y la educación universitaria: ¿Salió el genio de la lámpara? Perfiles Educativos, 45(Especial), 70-86. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.Especial.61692

Sánchez-Prieto, J.; V. Izquierdo-Álvarez; M. del Moral-Marcos; F. Martínez-Abad (2025). Inteligencia artificial generativa para autoaprendizaje en educación superior: Diseño y validación de una máquina de ejemplos. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 28(1), 59-81. https://doi.org/10.5944/ried.28.1.41548

Secretaría de Educación Pública (2024). Programa de estudio para la educación secundaria: Programa Sintético de la fase 6. México: SEP. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2024/06/Programa_Sintetico_Fase_6.pdf

Septiani, D.; P. Kostakos; M. Romero (2023). Analysis of Creative Engagement in AI Tools in Education Based on the #PPAI6 Framework. En Kubincová, Z.; F. Caruso; Te Kim; M. Ivanova; L. Lancia; M. Pellegrino (eds). Methodologies and Intelligent Systems for Technology Enhanced Learning, Workshops - 13th International Conference. Springer, Cham., 48-58. https://doi.org/10.1007/978-3-031-42134-1_5

Trejo-Quintana, J. (2023). Más preguntas que respuestas: La inteligencia artificial y la educación. Perfiles Educativos, 45(Especial), 43-55. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.Especial.61690

Vygotsky, L. (1979). Mind in society. The development of higher psychological processes. USA: Harvard University Press.

Published

2025-10-30