Experiences about educational inequality faced by Totonac women

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i31.1528

Abstract

Discrimination and violence against Totonac women are the result of a structural problem of gender stereotypes and social practices, which affect the full development of their lives, as well as their freedom, human dignity and fundamental rights. The aim of this article is to analyze the educational inequality experienced by Totonac women through the behaviors of discrimination and violence originated by the men, families and communities of the region. The methodology was of a qualitative type, through the documentary technique and participant observation. Semi-structured interviews were conducted with female students belonging to the Totonac culture of the Intercultural University of the State of Puebla. The analysis categories applied are Totonac women, educational inequality, discrimination, violence, and the right to education. Among our results, we observed that in the region of Totonacapan, discrimination and violence against women are normalized. However, the Intercultural University of the State of Puebla not only guarantees a socio-culturally relevant higher education in the region but also contributes to reducing the educational inequality faced by Totonac women in favor of their dignity, development and well-being in society and in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Erika Limón Mendoza, Universidad Intercultural del Estado de Puebla

Doctora en Derecho. Líneas de investigación: derechos humanos, educación intercultural, derechos de los pueblos indígenas. Posdoctorante (CONAHCYT). Universidad Intercultural del Estado de Puebla. México. 

References

CNDH (2020). La violencia contra las mujeres. Programa de Asuntos de la Mujer y de la Igualdad entre Mujeres y Hombres. México: CNDH. https://igualdaddegenero.cndh.org.mx/Content/doc/Publicaciones/Violencia_C_Mujeres.pdf

CONAPRED (2007). La discriminación contra las mujeres: una mirada desde las percepciones. https://www.smujerescoahuila.gob.mx/wp-content/uploads/2020/06/discriminacion_mujer.pdf

CONAPRED (2023). Discriminación en contra de mujeres. https://www.conapred.org.mx/wp-content/uploads/2023/11/FT_Mujeres_Noviembre2023.pdf

Congreso de la Unión (2024). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (CPEUM). México: DOF. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (24 de octubre de 2022). El CONEVAL presenta el estudio ‘educación para la población indígena en México: el derecho a una educación intercultural y bilingüe. https://www.coneval.org.mx/SalaPrensa/Comunicadosprensa/Documents/2022/COMUNICADO_15_EDUCACION_PARA_LA_POBLACION_INDIGENA_EN_MEXICO.pdf

Da Silva, S.; A. García; G. Da Silva. (2019). Una revisión histórica de las violencias contra mujeres. Revista Direito e Praxis, 10(1), 170-179. https://www.redalyc.org/journal/3509/350958933005/html/

Dietz. G.; L. Mateos (2019). Las universidades interculturales en México, logros y retos de un subsistema de educación superior. Revista Estudios sobre las Culturas Contemporáneas. XXV(49). 163-190. https://www.redalyc.org/jatsRepo/316/31658531008/html/index.html

Elizondo, M. (2006) Discriminación por género. Tribunal Electoral del Poder Judicial de la Federación. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/13/6144/16.pdf

Giménez, G. (2005). La discriminación desde la perspectiva del reconocimiento social. Revista de Investigación Social, 1(1), 31-45. http://ru.iis.sociales.unam.mx/bitstream/IIS/5259/1/03gimenez.pdf

Gobierno de México (2021). Mitos y realidades sobre discriminación y violencia de género. Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación, Comisión Nacional para Prevenir y Erradicar la Violencia Contra las Mujeres. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/685641/MR_ViolenciaGenero_3_DIC_2021_F.pdf

H. Ayuntamiento de Huehuetla, Puebla (2021). Plan Municipal de Desarrollo de Huehuetla (2021-2024). https://planeader.puebla.gob.mx/pdf/Municipales2021/Huehuetla%20PMD%202021-2024.pdf

INEGI (2020). Censo de Población y Vivienda 2020. https://www.inegi.org.mx/app/cpv/2020/resultadosrapidos/default.html?texto=Chalchicomula%20de%20Sesma

INEGI (2021). Violencia contra las mujeres en México. Encuesta Nacional sobre la Dinámica de las Relaciones en los Hogares ENDIREH 2021. https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/endireh/2021/doc/nacional_resultados.pdf

INEGI (2022). Estadísticas a propósito del Día Internacional de los Pueblos Indígenas. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2022/EAP_PueblosInd22.pdf

Moctezuma, D.; J. Narro; L. Orozco (2013). La mujer en México: inequidad, pobreza y violencia. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, (220), 117-146. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmcps/v59n220/v59n220a5.pdf

OEA (1948). Carta Internacional Americana de Garantías Sociales. http://ordenjuridico.gob.mx/TratInt/Derechos%20Humanos/OTROS%2001.pdf

OEA (1994). Convención Interamericana para Prevenir, Sancionar y Erradicar la Violencia contra la Mujer. https://www.cndh.org.mx/sites/all/doc/programas/mujer/Material_difusion/convencion_BelemdoPara.pdf

OIT (1989). Convenio 169 de la OIT sobre Pueblos Indígenas y Tribales de la Organización Internacional del Trabajo. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/30118/Convenio169.pdf

ONU (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights

ONU (1960). Convención relativa a la Lucha contra las Discriminaciones en la Esfera de la Enseñanza. https://www.unesco.org/es/right-education/convention-against-discrimination

ONU (1966). Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/international-covenant-economic-social-and-cultural-rights

ONU (1966). Pacto Internacional de Derechos Civiles y Políticos. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/international-covenant-civil-and-political-rights

ONU (1969). Convención Internacional para la Eliminación de todas las Formas de Discriminación Racial. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/international-convention-elimination-all-forms-racial

ONU (1979). Convención sobre la Eliminación de todas las Formas de Discriminación contra la Mujer. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/convention-elimination-all-forms-discrimination-against-women

ONU-MUJERES (2019). La igualdad de género. https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrjYulqjyBmhnsF0oPD8Qt.;_ylu=Y29sbwNncTEEcG9zAzIEdnRpZAMEc2VjA3Ny/RV=2/RE=1713438698/RO=10/RU=https%3a%2f%2fmexico.unwomen.org%2fsites%2fdefault%2ffiles%2fField%2520Office%2520Mexico%2fDocumentos%2fPublicaciones%2f2019%2fI

Páez, L. (2011). Génesis y evolución histórica de la violencia de género. Contribuciones a las Ciencias Sociales. EUMENET. https://www.eumed.net/rev/cccss/11/ldpc.htm

Sánchez, S. (2005). Metodología en la investigación cualitativa. Revista Mundo Siglo XXI(1), 115-118. https://biblat.unam.mx/hevila/MundosigloXXI/2005/no1/8.pdf

Sanjuán, L. (2019). La observación participante. Oberta UOC Publishing, SL. https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/147145/5/MetodosDeInvestigacionCualitativaEnElAmbitoLaboral_Modulo2_LaObservaconParticipante.pdf

Schmelkes, S. (2010). Indígenas rurales, migrantes, urbanos una educación equivocada, otra educación posible. Instituto de Investigaciones para el Desarrollo de la Educación, Universidad Iberoamericana, (7), 203-222. http://ri.ibero.mx/handle/ibero/2861

Tapia, G. (2016). El subsistema de universidades interculturales en México. Entre la política social y la política educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XLVI(I), 7-50. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/186

Universidad Intercultural del Estado de Puebla (2023). Indicadores básicos institucionales. https://transparencia.puebla.gob.mx/docs/adjuntos/71/802_1699381647_1f4f078dae2d10237a6f14cb8b0445b9.pdf

Valderrama, R. (2016). El Totonacapan, una región indígena en la vertiente del Golfo de México. Revista Ollin-Centro INAH, (17), 31-40. https://mediateca.inah.gob.mx/islandora_74/islandora/object/articulo%3A22853

Zamudio, F.; M. Ayala; R. Arana (2013). Mujeres y hombres. Desigualdades de género en el contexto mexicano. Revista de Alimentación Contemporánea y Desarrollo, 22(44), 251-279. https://www.scielo.org.mx/pdf/estsoc/v22n44/v22n44a10.pdf

Published

2024-10-30