Experiences about educational inequality faced by Totonac women
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i31.1528Abstract
Discrimination and violence against Totonac women are the result of a structural problem of gender stereotypes and social practices, which affect the full development of their lives, as well as their freedom, human dignity and fundamental rights. The aim of this article is to analyze the educational inequality experienced by Totonac women through the behaviors of discrimination and violence originated by the men, families and communities of the region. The methodology was of a qualitative type, through the documentary technique and participant observation. Semi-structured interviews were conducted with female students belonging to the Totonac culture of the Intercultural University of the State of Puebla. The analysis categories applied are Totonac women, educational inequality, discrimination, violence, and the right to education. Among our results, we observed that in the region of Totonacapan, discrimination and violence against women are normalized. However, the Intercultural University of the State of Puebla not only guarantees a socio-culturally relevant higher education in the region but also contributes to reducing the educational inequality faced by Totonac women in favor of their dignity, development and well-being in society and in the country.
Downloads
References
CNDH (2020). La violencia contra las mujeres. Programa de Asuntos de la Mujer y de la Igualdad entre Mujeres y Hombres. México: CNDH. https://igualdaddegenero.cndh.org.mx/Content/doc/Publicaciones/Violencia_C_Mujeres.pdf
CONAPRED (2007). La discriminación contra las mujeres: una mirada desde las percepciones. https://www.smujerescoahuila.gob.mx/wp-content/uploads/2020/06/discriminacion_mujer.pdf
CONAPRED (2023). Discriminación en contra de mujeres. https://www.conapred.org.mx/wp-content/uploads/2023/11/FT_Mujeres_Noviembre2023.pdf
Congreso de la Unión (2024). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (CPEUM). México: DOF. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf
Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (24 de octubre de 2022). El CONEVAL presenta el estudio ‘educación para la población indígena en México: el derecho a una educación intercultural y bilingüe. https://www.coneval.org.mx/SalaPrensa/Comunicadosprensa/Documents/2022/COMUNICADO_15_EDUCACION_PARA_LA_POBLACION_INDIGENA_EN_MEXICO.pdf
Da Silva, S.; A. García; G. Da Silva. (2019). Una revisión histórica de las violencias contra mujeres. Revista Direito e Praxis, 10(1), 170-179. https://www.redalyc.org/journal/3509/350958933005/html/
Dietz. G.; L. Mateos (2019). Las universidades interculturales en México, logros y retos de un subsistema de educación superior. Revista Estudios sobre las Culturas Contemporáneas. XXV(49). 163-190. https://www.redalyc.org/jatsRepo/316/31658531008/html/index.html
Elizondo, M. (2006) Discriminación por género. Tribunal Electoral del Poder Judicial de la Federación. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/13/6144/16.pdf
Giménez, G. (2005). La discriminación desde la perspectiva del reconocimiento social. Revista de Investigación Social, 1(1), 31-45. http://ru.iis.sociales.unam.mx/bitstream/IIS/5259/1/03gimenez.pdf
Gobierno de México (2021). Mitos y realidades sobre discriminación y violencia de género. Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación, Comisión Nacional para Prevenir y Erradicar la Violencia Contra las Mujeres. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/685641/MR_ViolenciaGenero_3_DIC_2021_F.pdf
H. Ayuntamiento de Huehuetla, Puebla (2021). Plan Municipal de Desarrollo de Huehuetla (2021-2024). https://planeader.puebla.gob.mx/pdf/Municipales2021/Huehuetla%20PMD%202021-2024.pdf
INEGI (2020). Censo de Población y Vivienda 2020. https://www.inegi.org.mx/app/cpv/2020/resultadosrapidos/default.html?texto=Chalchicomula%20de%20Sesma
INEGI (2021). Violencia contra las mujeres en México. Encuesta Nacional sobre la Dinámica de las Relaciones en los Hogares ENDIREH 2021. https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/endireh/2021/doc/nacional_resultados.pdf
INEGI (2022). Estadísticas a propósito del Día Internacional de los Pueblos Indígenas. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2022/EAP_PueblosInd22.pdf
Moctezuma, D.; J. Narro; L. Orozco (2013). La mujer en México: inequidad, pobreza y violencia. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, (220), 117-146. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmcps/v59n220/v59n220a5.pdf
OEA (1948). Carta Internacional Americana de Garantías Sociales. http://ordenjuridico.gob.mx/TratInt/Derechos%20Humanos/OTROS%2001.pdf
OEA (1994). Convención Interamericana para Prevenir, Sancionar y Erradicar la Violencia contra la Mujer. https://www.cndh.org.mx/sites/all/doc/programas/mujer/Material_difusion/convencion_BelemdoPara.pdf
OIT (1989). Convenio 169 de la OIT sobre Pueblos Indígenas y Tribales de la Organización Internacional del Trabajo. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/30118/Convenio169.pdf
ONU (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights
ONU (1960). Convención relativa a la Lucha contra las Discriminaciones en la Esfera de la Enseñanza. https://www.unesco.org/es/right-education/convention-against-discrimination
ONU (1966). Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/international-covenant-economic-social-and-cultural-rights
ONU (1966). Pacto Internacional de Derechos Civiles y Políticos. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/international-covenant-civil-and-political-rights
ONU (1969). Convención Internacional para la Eliminación de todas las Formas de Discriminación Racial. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/international-convention-elimination-all-forms-racial
ONU (1979). Convención sobre la Eliminación de todas las Formas de Discriminación contra la Mujer. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/convention-elimination-all-forms-discrimination-against-women
ONU-MUJERES (2019). La igualdad de género. https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrjYulqjyBmhnsF0oPD8Qt.;_ylu=Y29sbwNncTEEcG9zAzIEdnRpZAMEc2VjA3Ny/RV=2/RE=1713438698/RO=10/RU=https%3a%2f%2fmexico.unwomen.org%2fsites%2fdefault%2ffiles%2fField%2520Office%2520Mexico%2fDocumentos%2fPublicaciones%2f2019%2fI
Páez, L. (2011). Génesis y evolución histórica de la violencia de género. Contribuciones a las Ciencias Sociales. EUMENET. https://www.eumed.net/rev/cccss/11/ldpc.htm
Sánchez, S. (2005). Metodología en la investigación cualitativa. Revista Mundo Siglo XXI(1), 115-118. https://biblat.unam.mx/hevila/MundosigloXXI/2005/no1/8.pdf
Sanjuán, L. (2019). La observación participante. Oberta UOC Publishing, SL. https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/147145/5/MetodosDeInvestigacionCualitativaEnElAmbitoLaboral_Modulo2_LaObservaconParticipante.pdf
Schmelkes, S. (2010). Indígenas rurales, migrantes, urbanos una educación equivocada, otra educación posible. Instituto de Investigaciones para el Desarrollo de la Educación, Universidad Iberoamericana, (7), 203-222. http://ri.ibero.mx/handle/ibero/2861
Tapia, G. (2016). El subsistema de universidades interculturales en México. Entre la política social y la política educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XLVI(I), 7-50. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/186
Universidad Intercultural del Estado de Puebla (2023). Indicadores básicos institucionales. https://transparencia.puebla.gob.mx/docs/adjuntos/71/802_1699381647_1f4f078dae2d10237a6f14cb8b0445b9.pdf
Valderrama, R. (2016). El Totonacapan, una región indígena en la vertiente del Golfo de México. Revista Ollin-Centro INAH, (17), 31-40. https://mediateca.inah.gob.mx/islandora_74/islandora/object/articulo%3A22853
Zamudio, F.; M. Ayala; R. Arana (2013). Mujeres y hombres. Desigualdades de género en el contexto mexicano. Revista de Alimentación Contemporánea y Desarrollo, 22(44), 251-279. https://www.scielo.org.mx/pdf/estsoc/v22n44/v22n44a10.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad de Guadalajara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.